Mijn zusje heeft schulden en geen inkomen, wat moet zij doen?

Goedenavond,

Mijn zusje is 20 jaar oud, staat ingeschreven bij mijn moeder en heeft geen inkomen (geen werk en geen uitkering). Wel heeft zij diverse achterstallige betalingen, waarvoor zij (vanwege het geen inkomen hebben) geen betalingsregelingen voor kan treffen. Nu kunnen de deurwaarders dus de roerende zaken van mijn moeder uit het huis komen opeisen. Mijn zusje moet dus als de wiedeweerga een ander inschrijfadres hebben. Nu is mijn vraag dus, waar zij dit moet doen. Weet iemand misschien waar zij zich in zou kunnen schrijven? Familieleden en vrienden kunnen haar vanwege haar situatie namelijk ook niet op hun woonadres in laten schrijven.
Tevens is mijn zusje druk bezig met werk zoeken, maar tot de tijd dat zij werk heeft zal het moeilijk worden om op korte termijn haar schulden te voldoen. De schulden zijn al opgelopen tot om en nabij € 10.000,- en enkele zijn al in een stadium van beslaglegging. Bij welke instantie kan mijn zusje om uit deze benarde situatie te komen het best terecht?

In ieder geval hartelijk dank voor het lezen van mijn vraag en een antwoord hierop zou ik zeer waarderen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Naar Maatschappelijk Werk.

Een maatschappelijk werker zou met je zusje aan de slag kunnen gaan.
Waarom je zusje deze schulden heeft is niet zozeer belangrijk, wel dat ze afgelost worden als vast is komen te staan dat het inderdaad haar schulden zijn.
Voor iemand van 20 jaar is een schuldenlast van €10.000,= behoorlijk groot. Als er sprake is van verslaving, zal daar ook naar gekeken [behandeling] moeten worden.

Verstandig zou zijn voor haar om in ieder geval werk te zoeken.
Zolang ze bij haar moeder woont kan ze in ieder geval versneld aflossen omdat ze dan geen huur en andere vaste lasten, behalve kostgeld aan je moeder, hoeft te betalen.

Antwoord

Laat je zusje zich zo snel mogelijk met al haar papieren over de schulden [contracten/ bankafschriften/brieven enz.] aanmelden bij Maatschappelijk Werk.
Daar kan men de ernst van een en ander onder ogen zien en met je zusje een weg uit deze problemen zien te vinden.
Zij weten de regels en de wet, zij kunnen bij instanties meer bereiken dan een gewone burger.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Waar kan de vraagsteller Maatschappelijk Werk vinden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Informeren [Google is your best friend!] waar je precies moet zijn, dit is namelijk afhankelijk van je woonplaats.
De link geeft een voorbeeld/mogelijkheid aan zou je in Nijmegen e.o. wonen. http://www.nim.nl/

Andere antwoorden (1)

Naar de sociale dienst. Misschien kunnen die helpen met regelingen treffen
anneliez
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De sociale dienst hoezo een regeling treffen?