Wat doen tegen niet betalen B&B?

ik ben de uitbater van een kleine B&B.
We hadden maandag een gast die telefonisch een kamer vroeg voor 1 nacht. Bij aankomst werd de sleutel overhandigd en het ontbijt besproken. Er werd niets gevraagd of gezegd over de betaling van de kamer.
Toen we 's morgens onze verwachtte gast niet aan de ontbijttafel kregen, gingen we even checken. Geen reactie vanuit de kamer. Toen het tijdstip van uitchecken al ruim overschreden was, gingen we nogmaals kijken. Bij het openen van de (ongesloten) deur zagen we de sleutel liggen, een opgemaakt bed en geen teken van leven van de gast. Alle spullen waren weg.
Deze klant is dus weggegaan zonder te betalen.
Wat kunnen wij hieraan doen?
We beschikken enkel over een gsmnummer en camerabeelden van de ingang, waarop te zien is dat de klant in de late namiddag de kamer verliet en niet meer terugkwam, ook niet 's avonds of 's nachts. De klant bleef dus niet overnachten maar gebruikte de kamer wel van 12 tot 17u. Wat kunnen wij hieraan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hebt een aantal opties, legitimatie vragen of vooruitbetaling. Beide past mogelijk niet bij de sfeer die je wilt uitstralen. In grote steden en in het buitenland is dit wel heel gebruikelijk en vindt niemand het raar. Vind je het niet bij je passen is er maar één andere optie: tellen hoe vaak het voorkomt en als het heel weinig is, het incalculeren als bedrijfsrisico en evt je prijzen er iets op aanpassen. Stel dat het 1x per jaar voorkomt en je maakt je prijzen een paar procent hoger, betaal je daar in feite die enkele onbeschofte gast van en hoe je al je andere, prettige en wel betalende gasten niet lastig te vallen met strengere maatregelen. Toegevoegd na 4 minuten: Ik realiseer met dat ik hiermee de vraag die boven je uitleg in het algemeen van een antwoord voorzie, wat je voortaan dus kunt doen (of laten). Als het je er om ging of je specifiek in dit geval nog een optie hebt om de gast te achterhalen is dit natuurlijk niet aan de orde. Dan moet je één of andere ingewikkelde opsporing starten waarbij het maar de vraag is hoe je aan je geld komt als je de persoon hebt getraceerd. Iemand die zich gedraagt zoals je beschrijft, is mogelijk ook niet zo makkelijk te bewegen een openstaande rekening te betalen.

Toch de politie inschakelen, vaak kunnen ze wel iets met een mobiel nummer en camerabeelden. Ik zou ook de krant inlichten, al is het maar om andere B&B's te waarschuwen. En voor jezelf, leer hiervan, zorg dat je de volgende keer weet wie er binnen is. Maak kopie van rijbewijs of paspoort en vraag eventueel een voorschot.

Probeer in eerste instantie de klant te bellen, misschien is er een logische verklaring voor. Bij geen contact of iets dergelijks. Neem contact op met de politie en doe aangifte. Gebruik maken van faciliteiten zonder te betalen is niet toegestaan. Neem de gegevens en beelden die je hebt mee. Waarschijnlijk kan de politie op dat moment niet veel doen, maar als er meerdere meldingen zijn, dan is het mogelijk om een signalement/waarschuwing uit te laten gaan. En wie weet wordt hij dan wel gevonden. Voor in de toekomst, overweeg het invoeren van een formulier, waar de gast zijn adres/contactgegevens en paspoort/IDnummer moet invullen. Controleer dit ook (kopie paspoort ed is niet persé nodig!). Als je je bezwaard voelt, ik heb op veel verschillende plaatsten overnacht en het is heel normaal. Het wordt gebruik voor de statistieken, voor het geval een klant er vandoor gaat, schade aanricht, de administratie, soms voor de toeristenbelastingen enzovoorts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100