wat kost de stroom om een heteluchtoven een uur te laten draaien?

Stel je bakt een cake en deze gaat 60 minuten in de oven. Wat kost dit dan?
+/_ 150 graden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
51.5K

Antwoorden (1)

Dat ligt puur aan je oven. Stel je hebt een oven van 3000watt

Dan gebruikt hij max 3000Watt in 1 uur. Echter dit is alleen tijdens verwarmen, aan het begin zal de oven bijvoorbeeld 10 minuten volop verwarmen om aan de 150graden te komen.

Daarna zal hij in het uur baktijd, misschien maar 30 minuten verwarmen omdat hij telkens aan/uit schakeld door de thermostaat die hem op 150 graden houd.

stel 40 minuten totaal,..

3000watt per uur, oftewel 3Kwh (kilowatt per uur)

3000:60 = 50watt per minuut, x 40 zit je op 2000watt voor dit voorbeeld.

1Kwh kost ongeveer 23 eurocent dus kom je op 46 eurocent uit aan stroomkosten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op het moment dat de oven op temperatuur is en het verwarmingselement dus niet aan staat, brand er natuurlijk nog wel je lampje in de oven, en een eventuele ventilator.

Dit zal echter weinig vermogen trekken dus zal je niet echt merken in de prijs. (lampje.. hooguit 20 watt?, ventilator, misschien 50 of 100 watt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Berekeningen kloppen wel ongeveer, maar je maakt de veel voorkomende fout om kilowattuur en kilowatt per uur te verwarren. Een apparaat met een vermogen van 1 kW verbruikt 1 kWh per uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Koosnip: Dat is ook wat ik zeg in mijn antwoord, "3 Kwh (kilowatt per uur)" Ik heb deze discussie al eens eerder met je gevoerd en ga het hier niet nog eens doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De berekening is goed. koosnip heeft wel een punt dat je terminologie niet helemaal juist is. "Dan gebruikt hij max 3000Watt in 1 uur." zou moeten zijn: "Dan gebruikt hij max 3000Wattuur in 1 uur." en "3Kwh (kilowatt per uur" moet zijn: "3Kwh (kilowattuur per uur". Het klinkt een beetje overbodig. Het vermogen wordt uitgedrukt in Watt (joules per seconde), de hoeveelheid energie in Wattuur. Verbruik moet eigenlijk worden uitgedrukt in voltamperes, maar Watt is in de volksmond gebruikelijker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, je kan het in Watt uitdrukken, in VA, of in J/s, maar denk dat de meeste mensen Watt het beste begrijpen ;)