Wat valt onder rekening van eigen vermogen?

Ik doe aan Elementair Boekhouden en heb hierbij de vraag wat valt onder Rekening van eigen vermogen?
Als ik namelijk de journaalpost wil opstellen is dit belangrijk om te weten wat ik moet crediteren en wat ik moet debiteren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Eigenlijk boek je nooit rechtstreeks op 'eigen vermogen'.

Kosten komen terecht op kostengrootboekrekeningen, omzet op omzetgrootboekrekeningen en beide verschijnen op de algemene resultatenrekening ('de verlies en winst'). Als het meezit, geeft de creditkant van de resultatenrekening een hoger saldo dan de debetkant. In dat geval heb je een winst. In het omgekeerde een verlies. Die winst doet automatisch het eigen vermogen toenemen voor hetzelfde bedrag.

Stel eens dit eenvoudige bedrijf voor, met onderstaande beginbalans

Machine 100 Eigen vermogen 50
Debiteur en 10
Kas 10 Vreemd vermogen 70
120 120

Er gebeurt niets dat jaar behalve dat:
- de eigenaar een pak kopieerpapier koopt bij de kantoorboekhandel (5.-)
- de debiteur zijn vordering per kas betaald.

Van het pak papier wordt geboekt (btw laat ik achterwege)
Kantoorbenodigdheden 5
Aan kas 5

Van de betaling door de debiteur wordt geboekt:
Kas 10
Aan debiteuren 10

De verlies-en-winst geeft dan te zien:
D C
Kantoorbenodigdheden 5 Saldo verlies 5
5 5
===== =======

De eindbalans geeft te zien:
Machine 100 Eigen vermogen 45
Kas 15 Vreemd vermogen 70
115 115

Je ziet het: het verlies heeft het eigen vermogen verlaagd met 5.
De debiteur heeft eur 10.- betaald en is weg van de balans.
De kas is 15.- (beginbalans 10.-, debiteren voor de ontvangen 10.- en crediteren voor de uitgegeven 5.-)
Computoon
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Beste Computoon jou journaalpost is niet goed of je betaald per kas of je betaald op rekening, Het een is contant dus kas het andere is via debiteuren. Maar nooit kas aan debiteuren.
ronron1212
10 jaar geleden
De rekening van eigen vermogen wordt zoals computoon al zegt gedebiteerd bij verlies en gecrediteerd bij winst.
Computoon
10 jaar geleden
Jawel, kas/aan debiteuren kan wel, al is het ouderwets.
Je hebt iemand een factuur gestuurd en deze debiteur betaalt zijn factuur per kas. Vervolgens schrijft de ontvanger van het geld 'voldaan' op de factuur en zet er datum en handtekening op. Ja, ouderwets. Maar toch echt kas/aan debiteuren.
ronron1212
10 jaar geleden
eigen vermogen is eigen vermogen credit op de balans. Debiteuren zijn mensen waar wij geld van krijgen debet op de balans Crediteuren zijn mensen die geld van ons krijgen credit op de balans. Computoon kan is inderdaad erg ouderwets
Computoon
10 jaar geleden
Jaron: dat zijn allemaal geen eigen vermogen-rekeningen.
Je moet het zo zien. Aan de debetkant van de balans staan alle bezittingen van het bedrijf. (De activa. Verdeeld in vaste activa als terreinen, gebouwen, machines) en vlottende activa als voorraden, debiteuren en liquide middelen. "Vlottend" is alles wat binnen een jaar weer "geld" wordt, 'vast" doet er langer dan een jaar over.) Aan de creditkant van de balans staat hoe je de debetkant van de balans hebt gefinancierd. Dat is het vermogen. Dit bestaat bij de meeste bedrijven uit vreemd vermogen en eigen vermogen. Het vreemd vermogen kan weer lang of kort zijn. Lang zijn hypotheken, kort is een schuld aan leveranciers (crediteuren). Zoals in mijn antwoord al aangegeven: je boekt niet (rechtstreeks) op 'eigen vermogen'. Als je een eenmanszaak hebt, kun je boeken op de grootboekrekening "privé" voor zaken die je uitgeeft maar die niets met je bedrijf van doen hebben. Privé is een hulprekening van het eigen vermogen. Aan het eind van het jaar boek je het saldo van die rekening het eigen vermogen af en verdwijnt "Privé" van de balans.
Voorbeeld:
eigenaar eenmanszaak koopt tv-toestel voor zichzelf van euro 2000.- en betaalt dit per bank -> boeking
Prive 2000.-
aan bank 2000.- Indirect boek je wel op het eigen vermogen. Stel dat het saldo Winst van een bedrijf 50.000.- is. Dat saldo staat dan debet op de Resultatenrekening (want dat is het verschil tussen opbrengsten en kosten). Daardoor is de resultatenrekening in debet en credit altijd gelijk.
Datzelfde saldo winst wordt bijgeteld aan de creditkant van de balans want het verhoogt het eigen vermogen.
Bij verlies precies het omgekeerde. Door een verlies verlaagt het eigen vermogen.