Tot wanneer kan ik nog studiefinanciering krijgen?

Ik zit in het examenjaar, en kreeg aan het begin van het jaar te horen dat de examenkandidaten per se dit jaar moeten slagen om nog studiefinanciering te kunnen krijgen, want na september 2014 zou het worden afgeschaft, maar nou hoor ik leerlingen zeggen dat het een jaar uitgesteld is.
Wat is het nou?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De oude regeling is nog van kracht als je dit jaar met je studie begint. De verwarring is dat de nieuwe regels eerst in seizoen 2014/15 zouden worden ingevoerd. Maar dit is een jaar uitgesteld.

Het kabinet komt in de loop van 2014 met nieuwe regels omtrent de studiefinanciering. Het eerdere wetsvoorstel om het sociaal leenstelsel gefaseerd in te voeren, eerst voor de masteropleidingen in 2014 en daarna voor de bachelor opleidingen in 2015 en om vereenvoudigingen in de studiefinanciering door te voeren, wordt aangehouden.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
krijg je dus ook studiefinanciering nog als je volgend jaar begint met je studie?
fisbel
10 jaar geleden
Hoe het nieuwe voorstel er uit gaat zien is nog niet bekend.
Als het voorstel er is moet er eerst weer over gestemd in Tweede en Eerste Kamer. En je weet nooit of dit kabinet het 4 jaar uithoudt. Dan kunnen plannen weer vooruitgeschoven worden.
fisbel
10 jaar geleden
Dit is wat ik er over kan vinden:
Basisbeurs
De basisbeurs verdwijnt vanaf studiejaar 2014-2015 voor nieuwe bachelor studenten. Nu krijgen uitwonende studenten nog €272 per maand en thuiswonenden €98. Studenten die in of na 2014 aan een masteropleiding beginnen krijgen eveneens geen basisbeurs meer. Ook zij vallen dan onder de nieuwe regels. De aanvullende beurs (maximaal €250 per maand) voor kinderen van ouders met een inkomen van maximaal €46.000, blijft bestaan.
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/dossiers/studiefinanciering_sociaal_leenstelsel.jsp
Het kabinet is van plan om de volgende zaken te veranderen op het gebied van studiefinanciering:
invoering van een sociaal leenstelsel voor studenten in de bachelor-en de masterfase met ingang van het studiejaar 2015-2016;
invoering van een alternatief vervoersarrangement in samenhang met de invoering van een sociaal leenstelsel in de bachelor- en de masterfase.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/studiefinanciering De voorstellen moeten, zoals gezegd, eerst weer door de Tweede en Eerste Kamer. En je weet dus nooit of dit kabinet het 4 jaar uithoudt. Dan kunnen plannen weer vooruitgeschoven worden.