Wat is het verschil tussen algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden?

Op vele sites worden verschillende antwoorden gegeven. De één zegt dat het het zelfde is en de andere niet. Indien dit niet het zelfde is, worden de leveringsvoorwaarden dan opgenomen in de algemene voorwaarden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Ik hanteer zelf de "algemene leverings voorwaarden" waarin ik de leveringsvoorwaarden opgenomen heb in de algemene voorwaarde.

Als ondernemer mag je natuurlijk zelf bepalen of je hier 2 verschillende voorwaarden van maakt, al zie ik hier het nut niet van in.

De meeste ondernemingen hamteren dan ook de " algemene leveringsvoorwaarden"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is niet hetzelfde maar de namen worden wel door elkaar gebruikt.

De leveringsvoorwaarden hebben echt te maken met het leveringstraject: alles wat na de bestelling gebeurt tot en met het moment dat de klant het product in handen heeft. En de voorwaarden waar dat allemaal gebeurt.

Maar er is natuurlijk meer behalve de levering wat geregeld moet worden: regels rond de betaling (wanneer moet de klant betalen, wat zijn de betalingsmogelijkheden, wat gebeurt er als hij niet tijdig betaalt).

Of de voorwaarden rond de garantie: welke garantie heeft de klant, hoe moet hij er een beroep op doen, wat zijn de voorwaarden waaronder garantie wordt gegeven en wanneer vervalt de garantie (daar zijn sommige bedrijven nogal goed in;-)

Is het Nederlands recht van toepassing, zo niet welk recht dan. Welke rechtbank is bevoegd.

"Algemene voorwaarden" is dus een ruimer begrip dan "leveringsvoorwaarden" of "algemene leveringsvoorwaarden". Ze omvatten zo veel, dat in sommige situaties een vergrootglas geen overbodige luxe is als men ze goed wil kunnen lezen.
Computoon