Rugzakje met terug werkende kracht?

Nou wordt ik op mijn 25ste met autisme gediagnoseerd, PDD-NOS noemden ze het. Kan ik met terugwerkende kracht mijn rugzakje krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet mogelijk, om dit met terugwerkende kracht te krijgen.

De Rugzak - of leerlinggebonden financiering - is bedoeld voor kinderen met een beperking die extra voorzieningen nodig hebben om regulier (gewoon) basis-, voortgezet en mbo-onderwijs te volgen. Beperkingen die recht kunnen geven op een Rugzak zijn onderverdeeld in vier groepen, clusters:

cluster 1: visueel gehandicapte kinderen (voor hen geldt een aparte regeling)
cluster 2: dove en slechthorende kinderen en kinderen met ernstige spraak/taal-moeilijkheden
cluster 3: lichamelijk gehandicapte kinderen, verstandelijke gehandicapte kinderen, meervoudig gehandicapte kinderen en langdurig zieke kinderen
cluster 4: kinderen met ernstige psychiatrische of gedragsproblemen (bv. autisme)
Het gaat dus om kinderen die zonder extra begeleiding geen reguliere school kunnen bezoeken. Zonder Rugzak zouden veel van deze kinderen aangewezen zijn op een speciale school (so, vso).

Leerlingen in het sbo, lwoo en pro
In principe komen alle leerlingen met een ernstige beperking op een reguliere school in aanmerking voor een Rugzak.

Omdat je (waarschijnlijk) niet meer op een reguliere school zit, kom je daar niet voor in aanmerking, omdat je de steun niet nodig hebt. Kosten die al zijn betaald, krijg je ook niet terug helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Het rugzakjes gaat er trouwens sowieso uit na dit schooljaar. Er komt wel wat voor in de plaats, maar dat is geen rugzakje meer.
Het zogenaamde rugzakje is alleen bedoeld om een kind op school begeleiding te geven. Het gele gaat niet naar het kind of de ouders, maar naar de school of het bestuur.
Niet alle kinderen met PDD-NOS krijgen trouwens een rugzak. De school moet "handelingsverlegen" zijn. Dat betekent dat de school aangeeft hulp nodig te hebben bij het begeleiden van een kind. Er zijn zat kinderen metPDD-NOS die het gewoon redden, daarvoor is geen extra geld nodig.