Kun je door het vervangen van stoppen ineens meer energie verbruiken?

Is het mogelijk, dat na het vervangen van een stop, er meer energie (electriciteit) verbruikt wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Op discovery channel hebben ze een keer een test gedaan met stoppen. Hieruit bleek dat bepaalde stoppen inderdaad invloed kunnen uitoefenen in de stroomtoevoer. Dit had te maken met de bestanddelen van de stop. Het is het beste als je hetzelfde type stop weer aanbrengt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dan zou ik wel eens een link willen zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ook!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou dan betekenen dat bepaalde stoppen zijn samengesteld uit materiaal dat een hogere weerstand bezit. Die deugen dan niet. In dat geval zal het stroomverbruik dan ook eerder lager dan hoger zijn, en de stop zou heet worden. Een goede stop behoort de stroom zonder noemenswaardige weerstand door te laten. Dat een stop een HOGER stroomverbruik zou kunnen veroorzaken dan dat op het aan te sluiten apparaat staat aangegeven is een fabeltje.

Andere antwoorden (3)

Zeer onwaarschijnlijk dat het aan nieuwe stoppen ligt. Is bijvoorbeeld niet ook je electriciteitsmeter vervangen ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je elektriciteitsmeter vervangen is ga je niet meer verbruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens alleen kan een nieuwe meter beter of slechter meten dan de oude. Als de oude bijvoorbeeld te weinig mat en de nieuwe wel goed meet dan is het verschil verklaarbaar. Maar goed die meters horen ook goed te zijn vanuit de fabriek.
Alle stroom die je verbruikt gaan door de stoppen heen. Hoe meer weerstand deze hebben, hoe meer je betaald, dus in theorie, ja, dat kan.
Echter, dit lijkt me zo ontzettend weinig (minder als een cent) dat het praktische antwoord eigenlijk gewoon nee is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe meer weerstand, hoe mínder stroom er loopt! (Wet van Ohm) - overigens zal, wanneer de stop warm wordt, de weerstand toenemen, waardoor er meer spanning over de stop gaat staan. Dit geeft het bedoelde effect dat de stop dan ook nog warmer wordt en spoedig doorbrandt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken de wet van Ohm, die zegt hoe meer weerstand, hoe minder stroom er loopt bij eenzelfde spanningsverschil.
Echter, je maakt hier een denkfout, jij gaat ervan uit dat de weerstand hier de variabele is, en ja, weliswaar is het zo dat je de weerstand verhoogd als je stoppen gaat gebruiken met een hogere weerstand, maar vanaf dat moment is het gewoon een vaste waarde, waarbij de situatie is dat het huishouden gewoon dezelfde vermogen zal gaan vragen als met de oude stoppen. Met andere woorden, de weerstand is omhoog gegaan, het effectief vermogen blijft gelijk, het spanningsverschil blijft ook gelijk. Volgens een afgeleide van de wet van Ohm is dan ook de stroomsterkte gelijk, namelijk I=P/U
Echter is hier wel een verschil tussen het effectief vermogen wat door de stoppen gaat als het totale vermogen dat door de meter gaat, en door de hogere weerstand zal er dus daadwerkelijk een hogere stroom gaan lopen door je meters, die je dus wel gaat betalen. Zoals koosknip al zei, als dit echt een verschil uitmaakt, dan zal je dit moeten kunnen voelen aan de nieuwe stoppen, als daar echt (veel) meer vermogen verloren word als bij de oude stoppen, dan zullen deze idd een stuk warmer worden, ervan uitgaande dat het dezelfde maximale amperage bedraagt. Als je namelijk zwaarder stoppen gebruikt, dan zullen die veel minder warm worden, maar als het om huis tuin en keuken apparatuur gaat, dan zal er sowieso geen zwaardere stoppen als 16 ampere in de fitting passen.
Het verbruik zal door het vernieuwen van stoppen niet toenemen, maar omgekeerd zal een toegenomen gebruik wel de oorzaak kunnen zijn dat je de stoppen vernieuwen moest. Je kunt door aan een stop te voelen ontdekken of een bepaalde stop maximaal belast wordt. Een stop die voelbaar warm wordt betekent een zware belasting op die groep.