Kan ik met een BKR A2 codering die over drie maanden verloopt een hypotheek krijgen?

Beste allen,

Verleden week ben ik erachter gekomen dat mijn voormalig huisgenoot en tevens familielid enkele jaren geleden spullen op mijn naam bij Wehkamp heeft besteld. Alles is na een achterstand reeds betaald. Ik heb de zaak destijds afgedaan als een kwaai jongensstreek. Nu verloopt mijn A2-codering op 12 mei, nog enkele maanden dus. Hoe schatten jullie mijn kans in om met mijn (BKR-vrije) partner een hypotheek rond te krijgen? Wij hebben namelijk al op een huis geboden dus wachten tot na mei is geen optie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Op deze website http://www.telegraaf.nl/overgeld/financielevraagbaak/20195859/__Hypotheek_verkrijgen_ondanks_BKR-codering___.html wordt een vergelijkbare vraag gesteld. Hieronder het antwoord. N.B.: De vraag in de Telegraaf is van 21 september 2011. De wettelijke regels en de werkwijze van banken kunnen inmiddels zijn veranderd.

"Het standaard uitgangspunt bij een zogenoemde A2-codering is dat je geen hypotheek kunt krijgen, dat geldt ook voor een hypotheek met NHG.

Een aantal banken maakt hier een uitzondering op, mits er sprake is van maximaal één BKR-codering, het krediet is afgelost (vaak minimaal drie jaar geleden) en de aanvraag voor de rest past in de standaard acceptatiekaders. In dat geval kun je een aanvraag indienen, maar omdat de financiering niet standaard is, zal de acceptant van de bank veelal een goedkeuring moeten halen bij zijn directie (of ander bevoegde). Hiertoe zal hij vragen om een toelichting over het ontstaan van de codering en wat je er volgens aan gedaan hebt.

Hoe ‘onbenullig’ de codering voor jou mogelijk ook lijkt, voor een bank is dit een serieus vergrijp en een belemmering voor financiering. Belangrijk dat je serieus werk maakt van deze verklaring (dus goede en volledige onderbouwing), omdat dit iets zegt over de moraliteit van de klant.

Een lening die langer dan vijf jaar is afgelost, verdwijnt uit BKR. Het bestaan van de lening is dan niet meer zichtbaar en dat geldt dan dus ook voor de codering. Vanaf dat moment kun je ook een lening met NHG aanvragen. Ik weet niet of je zolang kunt wachten, maar de verschillen in rentes tussen de goedkoopste lening met NHG en een lening zonder NHG (i.v.m. A2) scheelt op dit moment al snel meer dan 1 procentpunt op jaarbasis.

Nu een hypotheek afsluiten en over een jaar omzetten naar een lening met NHG is vaak geen optie. Dat zou alleen kunnen als de hypotheek op dat moment niet meer bedraagt dan de waarde van de woning en de hypotheek niet hoger is dan 265.000 euro. E.e.a. afgezien van eventuele boetes en bijkomende kosten die je dan (opnieuw) moet betalen."

Dit deel van het antwoord uit de Telegraaf "de acceptant van de bank [zal] veelal een goedkeuring moeten halen bij zijn directie (of ander bevoegde). Hiertoe zal hij vragen om een toelichting over het ontstaan van de codering en wat je er volgens aan gedaan hebt." lijkt mij in jouw geval het belangrijkste.

Overleg dus met je bank over de mogelijkheden.

N.B.: De vraag is van 21 september 2011!
Antoni