Waarom verkopen de bekende grote bouwmarkten bijna allemaal dezelfde merken en producten?

Komt dit door kartelafspraken of zijn er gewoon niet meer merken op de markt waaruit ze kunnen kiezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bouwmarkten gaan meestal naar dezelfde veilingen. Niet omdat ze het willen, maar vanwege de grootte van aanbod, aantal en bereikbaarheid van veilingen. Bouwmarkten kunnen op veilingen de producten zelf zien en houden zicht op prijs en kwaliteit. Bovendien zijn mensen vaak merkvast of neigen naar het kopen van bekende merken. Er zouden afspraken kunnen zijn, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goeie vraag! Ik vraag mezelf ook wel eens af waarom ik nog van Praxis naar Gamma en dan weer naar Karwei 'jump' om iets speciaals te zoeken. Weinig kans!

Antwoord: De bouwmarkten zijn 'n grote eenheidsworst waar je voor bijzondere zaken (of advies) niet terrecht kunt. Dat's hun business. Voor een messing moertje M7 moet ik naar de speciaalzaak, en die kunnen door bovenstaand nog maar moeilijk overleven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met het principe van vraag en aanbod.

De bouwmarkten richten zich op de amateurklussers.
De Nederlandse amateurklusser kan redelijk uit de voeten met de standaardklussen. Mede dankzij de vele klusprogramma's op de televisie, waar de meest gangbare klussen worden voorgedaan. Voor dit soort klussen hebben de bouwmarkten de gereedschappen en onderdelen voorhanden.

De meer specialistische klussen worden toch niet zo snel gedaan door de gemiddelde klusser. Er is dus ook minder vraag naar de producten die hiervoor nodig zijn. De meer ervaren klusser weet bovendien dan de weg naar de speciaalzaak wel te vinden.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Vooral door vraag en aanbod, maar zeker ook door kartelafspraken.
De grote merken (o.a. Henkel) overheersen de markt, de kleine (soms betere) merken blijven achter of zijn slechts verkrijgbaar bij de speciaalzaken.
Zo gaat het ook in supermarkten.
Ik geloof dat Unilever de dikste vinger in de pap heeft..