Wie betaalt de boete bij PGB fraude?

Butgethouder en werknemer delen samen het PGB geld. Ze doen 50/50. Wie krijgt dan de boete?

Hoeveel is die boete dan?

Ik heb al wel gevonden waar ik de fraude kan melden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
jodyenboyke
10 jaar geleden
De budgethouder ontvangt het geld op zijn pgb-rekening en moet daar verantwoording over doen. Dus zal dus hoofdelijk aansprakelijk zijn. Bij fraude zal bij de budgethouder het geld terug gevorderd worden.

Antwoorden (1)

Beleid is dat het UWV, de SVB en de gemeenten zo veel mogelijk zelf burgers die frauderen aanpakken. Als de fraude te groot is wordt de zaak strafrechtelijk afgedaan. Zo kreeg de vroegere directrice van zorginstelling Ansa een boete van 3,1 miljoen euro opgelegd voor fraude met persoonsgebonden budgetten (pgb's) en huursubsidies. Ze werd veroordeeld tot 2,5 jaar cel voor valsheid in geschrifte, witwassen en oplichting.

Overtredingen worden in tegenstelling tot vrroeger eerder bij elkaar opgeteld dan nu het geval is. Iemand die bijvoorbeeld in de Ziektewet zit en herhaaldelijk fraudeert verliest straks maximaal vijf jaar zijn uitkering en ontvangt dan dus ook niet na twee jaar een arbeidsongeschiktheidsuitkering op grond van de WIA.

Daarentegen meldde www.nu ruim een jaar gelden dat PGB-fraude vaak onbestraft blijft. Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit is er in 2010 ruim 110 miljoen euro aan onterecht uitgekeerde pgb's niet teruggevorderd, terwijl dat wel had gemoeten.

Mensen die frauderen met een uitkering moeten in principe het onterecht verkregen bedrag terugbetalen. Ze krijgen daar een boete ter hoogte van het gefraudeerde bedrag bovenop. Wie bij herhaling fraudeert raakt maximaal vijf jaar de uitkering kwijt. In de bijstand wordt die termijn maximaal drie maanden. De bijstand is immers het laatste sociale vangnet.
fisbel
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De link naar de website in je antwoord werkt niet. Ik heb de indruk dat de URL van de website niet volledig is. Kan je hier iets aan doen? Je kan je antwoord bewerken en de juiste link toevoegen. Alvast bedankt!
fisbel
10 jaar geleden
De link in het antwoord kan niet werken. Want er staat geen nl achter. De link van nujij is te vinden in Bron 3. En ook hieronder.
http://www.nujij.nl/algemeen/pgb-fraude-vaak-niet-bestraft.15451327.lynkx