Wat is de meerwaarde van een samenlevingscontract op fiscaal gebied?

Goedendag,

Ik heb zojuist in mijn eentje een woning gekocht. Wel ga ik hier samenwonen met mijn vriendin. Nu zijn wij dus aan het overwegen om een samenlevingscontract af te sluiten. Wij overwegen dit niet zo zeer om het verdelen van inboedel en eventueel kapitaal vast te leggen in een contract, als wij uit elkaar mochten gaan.
Maar wij hebben te horen gekregen dat het aangaan van een samenlevingscontract in deze situatie een positief gevolg voor bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek kan hebben. Is iemand hier misschien mee bekend?
En ook wat betreft de andere voordelen en eventuele nadelen van het aangaan van een samenlevingscontract?

In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn vraag en wanneer iemand me hier advies in kan en wil geven, waardeer ik dat zeer.

Groetjes,

Peter

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Door het samenlevingscontract word je fiscaal partner van elkaar.
Hierdoor kun je hypotheekrente aftrek verdelen zodat je de maximale aftrek hebt.

Je kunt een proefberekening maken door de aangifte in te vullen met en zonder samenlevingscontract en dan zie het verschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij alleen het huis gekocht heeft staat alles op zijn naam en kan z'n vriendin geen rente terug vragen
fisbel
10 jaar geleden
@Deaal
Natuurlijk kan de aftrekpost op de vriendin worden gezet. Maar dan is het wel nodig dat men fiscaal partners is van elkaar bijvoorbeeld door een samenlevingscontract af te sluiten.Als een eigen woning gezamenlijk wordt gekocht is men automatisch fiscaal partner voor het gehele jaar. Maar dat is hier niet het geval. Door een samenlevingscontract af te sluiten HOEFT er geen fiscaal voordeel te zijn. Als TS het hoogste inkomen heeft wordt het saldo uit werk en woning (gemakshalve: hypotheekrenteaftrek) natuurlijk op dit inkomen afgetrokken. En niet op het inkomen van de partner. Maar stel dat de partner veelverdiener is, dan kan de aftrekpost aan de partner worden toebeeeld. Met mogelijk meer belastingteruggave. Hoe de teruggave onderling verrekend wordt is aan de partners zelf. Huiskoper001 moet zich niet rijk rekenen. Stel dat zijn inkomen € 30.000 is en dat van zijn vriendin € 56.000 met een hypotheekrenteaftrek van €10.000 – belastingvoordeel NIETS. De belastbare inkomen blijven immers volledig in de schijven 2 en 3 met 42% teruggave.
Voordelen van fiscaal partnerschap kunnen zijn:

1.Aftrekposten (niet alleen de hypotheekrenteaftrek) kunnen gunstig verdeeld worden. Zie mijn reactie hierboven., Naast de hypotheekrenteaftrek zijn er 9 aftrekposten zoals: studiekosten, giften, aftrek specifieke zorgkosten.
2. De algemene heffingskorting kan aan een niet of weinig verdienende partner worden uitbetaald. De algemene heffings wordt wel afgebouwd voor personen geboren na 1971. Bedraagt in 2015 nog 60% van de heffingskorting en wordt elk jaar verder met 6 2/3 afgebouwd. (tot 2014 – € 0)
3. Het vrijgesteld vermogen Box 3 is voor fiscale partners € 42.278 Als er betaald moet worden in Box 3 kan in bepaalde situaties door slimme verdeling belastingwinst worden behaald.

Voor de toeslagen kan het wisselen. Soms is er voordeel bij fiscaal partnerschap, sinds 2013 gekoppeld aan toeslagpartnerschap. Soms is er nadeel.
Een nadeel van van fiscaal partnerschap kan ook zijn dat een aftrekpost lager wordt of vervalt omdat de drempel bij aftrekposten hoger is.
Wat tegenwoordig redelijk veel voorkomt is dat er twee koopwoningen zijn. Als men gaat samenwonen is slechts de hypotheekrenteaftrek voor 1 woning aftrekbaar.

Niet te hopen:
Voor de erfbelasting kunnen er gigantische voordelen zijn als er fiscaal partnerschap is vanwege een notarieel opgesteld samenlevingscontract. Dat is met name het geval als er vermogen is. Maar dit is een ander specialisme: niet die van de fiscalist, maar van de notaris. Zie bron 2.
fisbel