Ik ben sinds 9 maanden opzoek naar werk. Woon bij mijn ouders, mijn vader werkt en moeder heeft een WIA uitkering. Kan ik een uitkering aanvragen?

Ik ben 20 ik heb momenteel geen opleiding, ik ben wel al sinds 9 maanden/half jaar opzoek naar werk. Ik woon ook nog bij mijn ouders thuis mijn vader werkt en mijn moeder heeft een WIA uitkering en is ook opzoek naar een baan. Kan ik met mijn situatie een uitkering aanvragen?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Je kunt het best een opleiding doe hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom een opleiding doen poet? Om jezelf dieper de schulden te steken (studielening) voor een diploma waar je straks toch niks aan hebt? De mensen die denken dat er nog werk genoeg is in bepaalde richtingen vergissen zich.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de economie weer aantrekt dan krijgen jongeren mét diploma straks eerder een baan. En de studielening krijg je terug (basisdeel) als je je opleiding op tijd afrondt.

Het beste antwoord

U bent 18, 19 of 20 jaar

Bent u 18, 19 of 20 jaar dan kunt u recht op bijstand hebben. Deze bijstand is minder hoog dan die voor mensen van 21 jaar en ouder omdat uw ouders nog financieel verantwoordelijk zijn voor u. Wel moet u gedurende vier weken na uw melding voor bijstand eerst zelf op zoek naar werk en opleidingsmogelijkheden.

Woont u samen met een andere meerderjarige? Dan is het mogelijk dat u met degene met wie u samenwoont als gehuwd beschouwd wordt. Dat heet een gezamenlijke huishouding. U krijgt dan samen bijstand volgens de norm voor gehuwden.

Aanvulling: bijzondere bijstand

Kunt u als gevolg van de lage bijstand niet voorzien in uw levensonderhoud en kunt u geen beroep doen op uw ouders, dan kunt u recht hebben op bijzondere bijstand voor (een gedeelte van) uw levensonderhoud Zie_wet. Dat kan in twee gevallen:
uw ouders hebben niet genoeg inkomen en eigen vermogen;
een beroep op uw ouders doen is niet mogelijk (bijvoorbeeld als de relatie tussen u en uw ouders zeer ernstig verstoord is of als uw ouders zijn overleden).

Al met al vermoed ik dat je een kleine kans hebt want je ouders zijn financieel verantwoordelijk voor je en je woont ook nog eens thuis.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu ik terug kijk vermoed ik dat je helemaal geen bijstand krijgt omdat je ouders voldoende inkomen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ouders hebben net genoeg om zelf ervan rond te komen. Maar iniedergeval bedankt voor uw advies, ben momenteel bezig met een bijstand proberen aan te vragen.

Andere antwoorden (1)

Je kunt altijd naar het uwv om je in te schrijven. Je zult in een jongerentraject vallen waarin ze je kunnen helpen met werk zoeken. Of je echt een uitkering krijgt weet ik niet, maar indien mogelijk wordt je geholpen
anneliez