met hoeveel mensen kan je je inschrijven op een address en hoeveel mensen kunnen dan een uitkering trekken?

ik weet dat er als je op 1 woning meer dan 1 uitkering hebt dat er dan 9,5% van de uitkering af gaat, maar dan hou je nog altijd 610 euro over per persoon, dus dan word een huis huren met 3 of 4 mensen wel een stuk intresanter, mag dit? zijn hier regels tegen? en met hoeveel man is dit maximaal toegestaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.9K

Antwoorden (1)

Er is in de Woningwet geen maximum bepaald wat betreft het aantal inwoners per woning. Vroeger was er wel in de bouwverordening een minimumoppervlak dat per inwoner aanwezig moest zijn. Het oppervlak van de woning bepaalde dan het maximum aantal bewoners. Nu staat dat in artikel 7.18 Overbewoning, Bouwbesluit 2012 het volgende te lezen:
Een woonfunctie wordt niet bewoond door meer dan één persoon per 12 m2 gebruiks-oppervlakte.

Dit artikel is bedoeld om te voorkomen dat de gezondheid van de bewoners door overbewoning in het geding komt. Dit voorschrift is nadrukkelijk niet bedoeld als normstelling in het kader van de verdeling van woonruimte. Op basis van dit voorschrift kan het bevoegd gezag alleen optreden in het uitzonderlijke geval dat er zoveel mensen in een woning of woonwagen wonen dat dit problemen voor de gezondheid kan opleveren.

Voor het bepalen van het aantal personen per woning is het ook van belang wat hun onderlinge relatie is. In een woning die volgens de gemeente normaal gesproken geschikt is voor 1 persoon mogen vaak wel 2 personen wonen, mits ze een stel zijn. Een huurder met onderhuurder in dezelfde woning mag dan bijvoorbeeld weer niet. Uitgangspunt is meestal dat er evenveel slaapkamers moeten zijn als noodzakelijke bedden, zolang er geen familierelatie is.

Veel gemeenten stellen eisen aan het maximum aantal bewoners voor een zelfstandige woning. Zo moet in Rotterdam (en andere gemeenten) het minimale oppervlak 12m2 per bewoner zijn. Deze bewoners moeten familie van elkaar zijn of elkaar goed kennen. Voor onderverhuur gelden andere eisen.
In Schiedam mogen maximaal 5 personen in 1 woning wonen, als die geen relatie tot elkaar hebben. 8 personen in gezinsverband mag wel, mits de woning weer voldoende groot is.
fisbel