wat te doen met de verwijtende vraag: hebt u zelf kinderen? als beginnend psycholoog zonder kinderen.

Ik ben beginnend psycholoog, en krijg wel eens van ouders de vraag of ik zelf kinderen heb, vaak volgt dit na een vraag hoe de opvoeding verloopt en lijken ze zich ergens voor te schamen. Ik wil hier dan zo proffessioneel mogelijk antwoord op geven. Want ik snap dat ze deze vraag stellen om te kijken naar mijn ervaring of om meer op gelijke voet te komen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb zelf dus (nog) geen kinderen. (en sorry spellingfoutje: professioneel)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik herken het probleem. Ben leerkracht, ,en ik werd door sommige ouders ineens veel serieuzer genomen toen ik zelf kinderen had...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hele goeie vraag! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook vragen of ze aan een mannelijke gynaecoloog vragen of die ook zelf kinderen heeft gebaard en of een oncoloog wel zelf kanker heeft overleefd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dat is geen professioneel antwoord. Een professioneel antwoord is gewoon: "Nee, ik heb geen kinderen".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Nee, maar ik ben zelf wel kind geweest."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stellen ze deze vraag n.a.v. een bepaalde reactie van jou? Of is dat altijd anders?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het, als patient, niet erg vinden als mijn hulpverlener geen kinderen heeft, je hoeft bv ook niet gescheiden te zijn om bij scheiding perikelen te helpen.
Je hebt vanuit je opleiding waarschijnlijk voldoende theorie gehad om veel over opcoeding te weten.

Antwoorden (13)

Dat doet niet ter zake, het gaat hier om uw probleem, waar ik vakkundig hulp wil bieden, dat kan ik alleen, als u hierbij uw volledige medewerking verleend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
van zo'n antwoord zouden mijn haren echt overeind gaan staan, klinkt te betweterig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms kan een korte en zakelijke verklaring heel goed werken, om niet in een eindeloze discussie te belanden. Bij het onderwerp blijven. Hun en jouw tijd zijn te kostbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het altijd wat zachter brengen, maar is de vraag, heeft u zelf kinderen van toepassing in dit geval? Ik vind van niet, je komt voor hulp naar de specialist, die heeft hiervoor geleerd, de specialist is er niet om persoonlijke vragen aan hem of haar te beantwoorden.
Je zal je antwoord of reactie moeten aanpassen aan de persoon die tegenover je zit, geen enkel antwoord is voor iedere hulpvrager geschikt. Ieder mens vereist een ander antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk dien je het niet zo hard en zakelijke te brengen. Maar er zijn situaties waarin dit antwoord zal werken.
Je hebt veel over de opvoeding van kinderen geleerd tijdens je opleiding, en in gesprekken met collega-psychologen en andere ouders.

Dat kan je zeggen, en die kennis kan je dus inzetten en laten zien bij het geven van adviezen en antwoorden.
Antoni
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Prima antwoord! Vooral vriendelijk blijven, de vraag eerder met een glimlach beantwoorden dan aangevallen reageren. Dat schept meer vertrouwen dan een “autoritair” antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"+"
Je kunt het beste dan meteen maar vermelden dat je zelf vroeger gedurende een bepaalde periode ook kind bent geweest. En dat je in dat opzicht in die periode ook de broodnodige ervaring hebt opgedaan. Wellicht helpt het om wat bewijsstukken te laten zien, zoals schoolfoto's e.d.
10 jaar geleden
Als psycholoog hoef je niet zelf alles te hebben ervaren en meegemaakt in je leven om een ander deskundig te kunnen helpen.
Dat is zelfs onmogelijk: dat zou betekenen dat je de gehele DSM V aan persoonlijke ervaringen in je levens-rugzakje met je zou moeten meetorsen ;-)
Een rechter hoeft tenslotte ook niet eerst een moord te hebben gepleegd alvorens een moordenaar te kunnen berechten.
Cliënten komen bij jou voor deskundige hulp van hun opvoedingsproblemen, niet om ervaringen uit te wisselen.
Misschien zou je de cliënt zoiets kunnen zeggen, met humor en een lach.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Plus voor advies. De inhoud van Dsm5 is ook nog "overkill". Een rechter bemoeit zich niet met opvoedingsproblemen, hij stuurt de verdachte naar een deskundige die zelf het delict niet gepleegd heeft, maar wel deskundig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!!
@JoanDArc: daarmee bedoelde ik, dat je als rechter wel deskundig kunt zijn zonder de ervaring zelf te hebben gehad, bijvoorbeeld het plegen van een moord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wendy, ik begreep het, maar die deskundigheid mag hij zelfs niet hebben. ::) Hoeft hij zelfs niet bestudeerd te hebben.
Ik vind jouw antwoord: "men komt voor deskundige hulp, niet voor uitwisseling van ervaringen" to the point.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;-)
Ivana
10 jaar geleden
+
Ik heb geen kinderen, maar ik hoop dat ik niet zo'n ouder wordt die overal het boekje bij pakt, maar soms is het echt wel eens nodig. Zullen we nu kijken wat het boekje voor u kan doen
anneliez
10 jaar geleden
Ik zou zeggen,zorgt u ervoor dat u als beginnend psycholoog geen "beren op de weg"meezeult zoals,wat als mensen naar mijn persoonlijke leven informeren.verder hoeft u zulke vragen ook niet als verwijtend te zien.Dus maak u vrij van uw eigen angsten en benader uw clienten professioneel.
10 jaar geleden
Ik veronderstel dat een psycholoog de achterliggende redenen van een dergelijke vraag zou kunnen beredeneren. :)

De vraag of u kinderen heeft kan verschillende redenen hebben.
1 uit belangstelling
2 de natuurlijke behoefte om te peilen of u zich iets kunt indenken. Als u zelf kinderen heeft, gaat de klant er gemakkelijker van uit dat u dan het verhaal wel zult begrijpen.
3 verwijtend, in de zin van, als je zelf kinderen had, dan zou je zoiets niet vragen of zeggen.

Een antwoord zou kunnen zijn, nee die heb ik niet, maar dat betekent niet dat ik u. Iet kan begrijpen en helpen. Immers, ik zie hel veel hulpvrager hier, en gelukkig heb ik geen persoonlijke ervaring met alle zaken waarvoor mijn hulp wordt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik verwachte inderdaad ook dat een psycholoog zou reageren met een "wat vindt u daar nu zelf van"-achtige vraag.
In dit geval leek "vindt u het belangrijk dat ik zelf kinderen heb?" of "waarom vindt u het belangrijk dat ik zelf kinderen heb?" wel okee.
"Nee, ik heb geen kinderen. Ik hoop dat ik u kan helpen vanuit mijn vakkennis en mijn ervaring. Ik heb al veel ouders gesproken en veel ervaringsverhalen gelezen. Ik hoop dat u over uw ervaringen wil vertellen."

Natuurlijk dit verhaaltje vertellen in uw eigen woorden en misschien een fictief voorbeeld erbij van een ouder die u gisteren gesproken hebt welke toevallig precies in dezelfde levensfase zit.

Toegevoegd na 1 uur:
Als dat niet voldoende is kun je melden, dat je regelmatig overlegt met je collega's welke wel kinderen hebben. En dat je praatgroep hebt met andere ouders welke je leid of dat een collega hebt die een praatgroep heeft. En dat je eerst hun verhaal dient te horen om te weten in welke praatgroep ze het beste tot hun recht komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou antwoorden: 'Zou het verschil maken voor u, of ik kinderen heb of niet?'

Je kan dat op een open manier doen, zodat je dan kan insteken of het gaat of ze willen weten of je genoeg van kinderen weet, of dat ze wat herkenning zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je zelf geen kinderen hebt, kan als nadeel hebben dat je bepaalde gevoelens die kinderen op kunnen roepen, niet aan den lijve hebt ondervonden. Maar in je opleiding is er wel uitgebreid aandacht besteed aan de impact van het hebben van kinderen (mag ik hopen). Het kan als voordeel hebben, dat je er met wat meer afstand naar kunt kijken en objectiever kunt helpen en adviseren als dat nodig is.

Dit zou ik ook aan de client vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord is "Nee, sorry, ik zal mijn vraag wat duidelijker stellen". Gevolgd door een meer toegespitste vraag.

Maar deze vraag kun je beter voorkomen door je toch nog wat meer te verdiepen in het ouderschap.

Die vraag is namelijk een motie van wantrouwen (dit zal ook de schijnbare schaamte verklaren). Feitelijk ben je te laat als ie gesteld wordt. Voor een ouder is het hebben van kinderen namelijk uiterst ingrijpend op je leven en je gesteldheid. Als een ouder zoekt naar psychologische ondersteuning dan zal die dus zeker ook een behoorlijke mate van inlevingsvermogen / begrip verwachten inzake het ouderschap / opvoeding-gebeuren. Hoe kun je immers iemand helpen die je zo slecht begrijpt?

De realiteit is dat je je toch nog wat verder zult moeten verdiepen / inleven in het ouderschap & opvoeding. En dan niet alleen pedagogische aspecten maar ook de andere dimensies. Denk ook aan:

* een zeer druk, rennerig leven
* teleurstelling/onmacht om invulling te geven aan je ambities inzake bijv. carrière, fitheid/gezond lichaam, reizen, investeren in je eigen relatie, altijd een leuk sociaal en ondernemend mens zijn, vriendschappen onderhouden; dit alles door tijd- en energiegebrek.
* confrontatie met vermoeidheid en soms lichamelijke kwalen (bekkeninstabiliteit, hormonale schommelingen, soms zelfs postnatale depressie, etc)
* "(her)inburgering" in je eigen buurt, in een sociaal netwerk van clubs, scholen, kinderopvang, ouders van vriendjes/vriendinnetjes). Dit met alle leuke en verplichtende aspecten van dien.
* Omgang met tegenslagen waar je kind problemen krijgt (pesten, puisten, tegenvallende prestaties, karakter-issues). Dit terwijl je het juist allemaal helemaal perfect wilde gaan doen voor hen.
* Kerst, sinterklaas en verjaardagen moeten uiteraard picobello verzorgd en supergezellig zijn,
* onzekerheden: hoe moet ik dit richting mijn kind aanpakken? Is dit normaal? Komt dit goed?
* de druk die dit alles oplevert op de relatie met je partner

Als je dit alles zo ziet dan zie je ook dat de vraag die jij stelt, "hoe gaat het met de opvoeding" kan overkomen als een nogal grove simplificatie. Ik denk dat dat ook leidt tot de kritische vraag die men dan stelt.

Mijn advies is dus: stel jouw vraag wat specifieker/gerichter met dit overzicht in gedachte. Hun kritische vraag zul je dan niet meer krijgen.
10 jaar geleden
Stel de open vraag wat maakt dat ze deze vraag aan je stellen! Je bent nu aan het invullen wat deze ouders denken. Als je de achtergrond van hun vraag kent, kun je veel specifieker reageren.
Wees altijd open en eerlijk dat jij als psycholoog niet de alleswetende expert bent met de juiste antwoorden op alle vragen. Door ouders te beschouwen als ervaringsdeskundigen kun je je adviezen afstemmen op hun specifieke situatie!
Kijk eens bij de uitgangspunten van handelingsgerichte diagnostiek (Handelingsgerichte Diagnostiek in de Jeugdzorg: Noelle Pameijer & Nina Draaisma).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag of je wel of geen kinderen hebt is niet aan de orde je kunt bijvoorbeeld een voorbeeld geven er zijn genoeg ouders die niet weten hoe ze met hun kind moeten omgaan en hierdoor problemen ondervinden mede omdat vaste patronen er ingesleten zijn en omdat ze dingen hebben overgenomen van hun ouders of zelf niet weten hoe ze reageren en hoe dit overkomt bij het kind. Hiervoor heb je psychologie nodig en kinderen zijn ook mensen dus hiervoor bent u aan het juiste adres!