Waarom vraagt iemand aan een ander om op diens naam zeer snel geld over te maken via monygram naar een adres in Ghana?

Niet via internet of je bankrekening,er wordt ook niet naar je pincode gevraagd,maar het is de ander zijn geld en hij vraagt of jij het op jou naam wilt overmaken.Geen grote bedragen,maar wel verschillende keren.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben ook al op zoek naar info op internet, maar daar gaat het meestal over misbruik van iemans pincode en bankrekening,en dit gaat er buitenom.Alle info welkom

Toegevoegd na 5 dagen:
Allemaal bedankt voor de antwoorden en de reacties,
weer veel van geleerd.

10 jaar geleden
1K
Ritsuka
10 jaar geleden
je raakt je geld kwijt, of je krijgt uiteindelijk de politie achter je aan omdat het geld verkregen is via drugs of andere criminaliteit.
en jij kunt niks bewijzen
flyingcrow
10 jaar geleden
Het geld was van de persoon die het verzoek doet hij wou het alleen niet zelf overmaken
Ritsuka
10 jaar geleden
waarom wilde hij het niet zelf overmaken?
was dat een vriend van je? die heeft toch zelf wel een bankrekening?
Ritsuka
10 jaar geleden
dat is een veelgebruikte tactiek hoor, was tijdje geleden nog in het nieuws, jij komt in de problemen, en die persoon gaat vrijuit en zoekt een ander slachtoffer
flyingcrow
10 jaar geleden
Geen vriend,iemand die ik pas heb leren kennen bij kennissen.
Vreemd is ook nog dat hij nog vroeg om die week daarop als hij belde,effe 2000 euro af te halen op het postkantoorpunt bij de supermarkt,en dan mocht ik er 100 van houden,ik heb er voor bedankt.Van Monygram had ik nog nooit gehoord,en hoemeer hij zei hoe vreemder en verdachter ik het vond worden
Ik wil meer weten over deze vorm van geldtransporten,en er anderen ook voor waarschuwen Alvanst bedankt Ritsuka
ronron1212
10 jaar geleden
Ja criminele activiteiten let maar komt regelmatig voor. Van diefstal afkomstig of misbruik van iemand anders zijn pinpas.
flyingcrow
10 jaar geleden
In dit geval werd er niet om pincode-of pinpas gevraagd ,alleen om contant geld over te maken dat hij aan jou zou geven,en jij dat via monygram over zou maken Bij Monygram moet je jezelf blijkbaar identificeren met pas of id kaart.Erg vreemde werkwijze
ronron1212
10 jaar geleden
Gewoon blijven denken dat er niets aan de hand is en iemand je zo maar geld geeft daarvoor. Dit is gewoon criminaliteit.

Het beste antwoord

Jij fungeert dan als katvanger bij een illegale transactie. Als de politie bij je aanklopt omdat jij het geld hebt overgemaakt, ben jij het bokje.

Toegevoegd na 18 minuten:
Dit wordt tegenwoordig een money mule (letterlijk: 'geldmuilezel') genoemd. Dit is een katvanger die wordt gebruikt voor het witwassen van geld of illegaal verkregen goederen. In feite probeert de crimineel de criminele oorsprong van het geld te versluieren.
SimonV
10 jaar geleden
flyingcrow
10 jaar geleden
Bedankt SimonV,
het wordt steeds duidelijker dat dit echt niet klopt.
flyingcrow
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Verzoeken om geld over te maken via Moneygram naar landen als Ghana en Nigeria hebben in vrijwel 100% van de gevallen te maken met oplichting.
Dat is dus zeer waarschijnlijk de reden. NOOIT doen.
10 jaar geleden
flyingcrow
10 jaar geleden
Bedankt Escape
paulus811
10 jaar geleden
Inderdaad. Niet bepaald de meest betrouwbare landen op deze planeet...En dan zeg ik het nog vriendelijk.