Waarom is het vermelden van een vervaldatum van een factuur in de debiteurenadministratie belangrijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Om te weten wanneer je de betaling binnen moet hebben
Om je afnemer te laten weten wanneer je de betaling verwacht
Om aanmaningen te kunnen sturen na de vervaldatum
Om naar de fiscus toe aannemelijk te kunnen maken dat een afboeking van een factuur terecht is.
paulus811
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Wanneer een debiteur niet of niet geheel betaalt, mag je echter niet ''zomaar" de factuur afboeken (en de btw terugvragen). Dat mag pas als zeker is dat hij niet meer gaat betalen en dit moet aannemelijk worden gemaakt richting de belastingdienst.
paulus811
10 jaar geleden
Ik schrijf ook nergens dat afboeken 'zomaar' kan. Maar als je geen vervaldatum op de factuur hebt zou de fiscus kunnen veronderstellen dat deze op de datum van afboeken nog niet verlopen is. En dus eigenlijk de betaaltermijn min of meer oneindig is.