U mag maximaal € 10.000 meenemen naar Brazilië zonder aangifte te doen. Als u de Europese Unie in- of uitreist dan moet u aangifte doen bij de Douane. Het maakt niet uit of u geld meeneemt of andere waardepapieren (liquide middelen). Het is meldingsplicht. U hoeft geen belasting te betalen.

De Nederlandse Douane geeft gegevens van uw aangifte door aan de Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-Nederland). Die geeft verdachte transacties door aan de regionale politiediensten of aan Belastingdienst/FIOD. De FIU geeft informatie door aan en werkt internationaal samen met andere financiële inlichtingeneenheden.

Als u meer meeneemt en u heeft dit bedrag niet aangegeven riskeert u een boete of zelfs gevangenisstraf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor het omrekenen van euro's naar reaal of omgekeerd kunt u gebruik maken van de koerslijsten van de Belastingdienst. Zie de bron .

Toegevoegd na 14 minuten:
Volgens de koerslijst van de Belastingdienst van januari 2014 mag u tot bijna 32.000 real meenemen zonder dit te melden. Bij meer dan dit bedrag moet de melding bij de Douane wel plaatsvinden. .
(1 euro = 3,19940000 real - januari 2014)
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er gelden geen restricties voor in en uitvoer van deviezen van en naar Brazilïe.

Er is alleen een meldingsplicht als de tegenwaarde van het contante geld meer is dan USD 10.000