Ik heb een loongelateerde WGA uitkerin en dreig naar een WGA-vervolguitkering te vallen, wat kan ik doen?

Ik heb nu WGA-loonanvullingsverzekering en mij wort gemeld dat ik naar WGA-vervolguitkering ga, Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je meldt in de titel dat je een loongerelateerde uitkering hebt en in de toelichting dat je al een WGA loonaanvullingsuitkering krijgt. Dat zijn 2 verschillende uitkeringen.

De loongerelateerde uitkering is altijd tijdelijk. Na einde recht op deze uitkering volgt ofwel de loonaanvullingsuitkering op basis van het oude SV loon x ao% of de veel lagere vervolguitkering op basis van minimumloon x ao%.

Een vervolguitkering krijg je als je de restverdiencapaciteit niet minimaal voor de helft benut. Ben je dus 50% arbeidsongeschikt dan moet je minimaal de helft hiervan (25%) van je oude inkomen daadwerkelijk zelf verdienen. Doe je dat niet, dan krijg je de veel lagere vervolguitkering

Kortom: de enige manier om deze vervolguitkering te ontlopen is door de restcapaciteit minimaal voor de helft te benutten

De gevolgen van het niet kunnen benutten van die restcapaciteit zijn verzekerbaar op een WGA gat verzekering, maar uiteraard alleen als je op het moment van aanvragen niet arbeidsongeschikt bent