Ik heb ontslag genomen kan ik het terug trekken?

Ik heb ontslag genomen en vervolgens moest ik tekenen. Maar ik wil gewoon blijven omdat ik het een domme keuze vond om weg te gaan. Kan ik het nog intrekken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Hele sfeer en vertrouwen is al weg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik u was zou ik het u baas vertellen en vrahen of je terug kan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sfeer en vertrouwen is er nog steeds maar het gaat erom dat het zwart en wit staat op papier dat ik ontslag heb genomen of ik dat nog kan intrekken @Ritsuka

Antwoorden (3)

Je kunt naar je werkgever gaan en vertellen dat er spijt van hebt, en vragen of het ontslag ongedaan gemaakt kan worden. Als er overbezetting is zal hij je niet terug nemen, of het moet uit coulance zijn, maar hij is het niet verplicht.
jc54
10 jaar geleden
Hier is geen kant-en-klaar antwoord op te geven maar in dit geval zijn naar mijn mening je kansen op herindiensttreding erg klein.

Het gaat erom of hetgeen je gedaan hebt een weloverwogen beslissing was op dat moment of iets anders. Een werknemer die in een driftbui de deur achter zich dichtslaat en zijn werkgever nog net toeroept "ik kom hier nooit meer terug" heeft strikt genomen ontslag op staande voet genomen maar de werkgever mag hier toch niet zonder meer vanuit gaan. Indien een medewerker in een opwelling zelf ontslag neemt, kan hij daar nog op terugkomen. Daarom laten (verstandige) werkgevers de werknemer ook nog een verklaring tekenen als laatstgenoemde weer bij zijn positieven is en attenderen ze hem op de gevolgen.

In jouw geval lijkt me eerder sprake van spijt achteraf van een beslissing die je bij nader inzien onverstandig vond. Een heel sociale werkgever geeft je opnieuw een kans (maar waarschijnlijk onder het motto 'dat was eens maar nooit meer') Leg hem de vraag voor, leg uit hoe je op dat moment tot je besluit was gekomen en hoop er vervolgens het beste van.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik las later je reactie bij de vraag:
"Sfeer en vertrouwen is er nog steeds maar het gaat erom dat het zwart en wit staat op papier dat ik ontslag heb genomen of ik dat nog kan intrekken."

Als dat zo is (en je werkgever denkt er ook zo over): laat dan (na een kort gesprek met je werkgever) hem een verklaring opstellen die door jullie allebei gedateerd en ondertekend wordt, op briefpapier van de werkgever. Iets in de geest van: 'werkgever verklaart hierbij aan werknemer dat werkgever bijgaande brief van werknemer heeft ontvangen d.d. (datum) waarin werknemer werkgever meededeelde diens arbeidsovereenkomst per (datum) te beëindigen. In goed overleg op (datum) zijn werkgever en werknemer echter overeengekomen dat deze brief als niet geschreven dient te worden beschouwd met het gevolg dat de arbeidsovereenkomst die beiden zijn overeengekomen op (datum) in stand is gebleven tegen de voorwaarden die destijds zijn overeengekomen."
Zoiets dus. Zorg ervoor dat je een kopie krijgt van zowel dit document als je oorspronkelijke brief.

Het wordt natuurlijk lastiger (en veel meer werk) als het hele 'einde dienstcircus' al in gang is gezet. (Laatste salarisbetaling, verrrekening vakantiedagen en vakantiegeld, advertentie voor nieuwe medewerker, enz. enz.)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ontslag genomen omdat ik ergens anders was aangenomen waar ik beter zou verdienen. Maar ik toen ik daar heen ging zag ik dat het helemaal niets voor mij was. Dus heb ik die baan geweigert. Ik moest eerste nieuwe schoenen kopen en dan de oude weggooien om even zo te zeggen maar goed. Ik moet nog door werken op mijn huidige baan wegens mijn opzegtermijn en de sfeer en alles is helemaal goed hartstikke gezellig. Alleen heb ik getekend en hij vertelde mij dat ik niet terug kan omdat ik een verklaring heb getekend maar ik wil het hem morgen beter uit leggen en kijken wat ie dan zegt. Wat opzich zou een verklaring terug getrokken kunnen worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoop dat dit gaat werken! Hartstikke bedankt voor de hulp!!
Ja, je kunt op je besluit terugkomen en de werkgever moet dat respecteren.
Ieder mens heeft weleens een moment waarop ie een onbezonnen besluit neemt waarvan ie achteraf spijt heeft.

In de arbeidswet is opgenomen dat de werkgever spijtoptanten van een 'onomkeerbaar' genomen besluit zoals ontslagneming, deze coulant tegemoet moet komen en mede de omstandigheden mee moet laten wegen.
Tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het door werknemer genomen ontslag niet ongedaan te maken.

Voorwaarde is wel dat je tijdig (binnen enkele dagen) op je besluit terugkomt en niet nadat je eerst bij een andere werkgever hebt gewerkt.

Voldoe je hieraan en zijn er verder geen 'rare' dingen aan de hand dan moet de werkgever je eerder ondertekende ontslagbevestiging in de prullenbak deponeren en je op je werkplek door laten gaan alsof er niets gebeurd is.
Het dan lopende contract loopt dan ongeschonden door.

Doet hij dat niet dan is je ontslag achteraf aanvechtbaar en heb je mogelijk (beperkt) recht op WW als je werkloos wordt hierdoor.
De werkgever mag niet je ontslag door laten gaan en je dan daarna een nieuw contract aanbieden tenzij het eerdere, door ontslag getroffen contract, binnen korte tijd toch al zou eindigen van rechtswege (bij tijdelijke contracten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb ik echt wat aan hartstikke bedankt!