Min zoon woont in België mag ik tijdens zijn vakantie rijden in zijn auto als Nederlander? In Nederland?

Hij heeft een zaak, eenmans zaak, in Nederland. Woont in België en heeft een auto met Belgisch kenteken. Mag ik als vader zijnde in de auto rijden in Nederland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Ja, dit mag onder bepaalde voorwaarden. U moet (ruim) van te voren een vrijstelling aanvragen bij de RDW voor bpm en wegenbelasting. Dit kan voor slechts twee weken per jaar. Doet u dit niet, dan pleegt u een fiscaal misdrijf en kunt u worden belast met de BPM, wegenbelasting en daarbovenop een boete. Dit loopt dus al gauw op naar een paar duizend euro. Het doet er dus niet toe of u de vader bent van de kentekenhouder.
In België kunt u als Nederlander onbeperkt blijven rijden in de auto, immers wordt hier belasting over betaald in België.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als u een geldig rijbewijs hebt mag dit zeker.
fremar
10 jaar geleden
Ja waarom zou dat niet mogen ... Je mag met een Nederlands kenteken toch ook tijdens een vakantie in Belgie rijden! Of met een gehuurde wagen met een Belgisch kenteken rijden!

Toegevoegd na 11 minuten:
Er moet alleen ontheffing voor worden gevraagd, en dit mag voor maximaal 2 weken per jaar.
10 jaar geleden
Vrijstelling bpm en mrb bij kortstondig gebruik

Als u met een auto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, kunt u een vrijstelling van bpm en mrb krijgen. Dit geldt voor motorrijtuigen die u in het buitenland heeft gehuurd, geleend of geleased. De vrijstelling geldt voor maximaal 2 weken en gaat in vanaf het moment dat u voor het eerst met de auto op de Nederlandse weg komt. De vrijstelling geldt voor u en voor uw inwonende gezinsleden.
ronron1212
10 jaar geleden
Een Nederlander mag alleen in een auto met buitenlands kenteken rijden, als daarvoor belasting is betaald. Vraag dat dus even na aan uw zoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u met een auto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, kunt u een vrijstelling van bpm en mrb krijgen. Dit geldt voor motorrijtuigen die u in het buitenland heeft gehuurd, geleend of geleased. De vrijstelling geldt voor maximaal 2 weken en gaat in vanaf het moment dat u voor het eerst met de auto op de Nederlandse weg komt. De vrijstelling geldt voor u en voor uw inwonende gezinsleden.