Ontslag na niet behalen HBO opleiding. Mag dat?

Mijn werkgever wil als onderdeel van een reorganisatie een kwaliteitsslag maken. Medewerkers dienen hiertoe binnen 1 jaar over een aantoonbaar HBO niveau te beschikken d.m.v. het volgen van een door de werkgever gekozen opleiding. Bij niet behalen volgt ontslag. Het is geen ontbindende voorwaarde in arbeidsovereenkomst, noch wijzigt functie of werkzaamheden en er bestaat geen wettelijke verplichting zoals bijv. Wft. Het is overigens een administratieve baan. Functioneren is al 30 jaar aantoonbaar ruim voldoende. Nimmer HBO niveau nodig gehad. Werkgever meent dat in de toekomst de werkzaamheden zodanig gaan veranderen dat minimaal HBO een vereiste is. Kan dit zomaar? Een HBO opleiding, ondanks maximale spanning, is praktisch onhaalbaar voor mij persoonlijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
fisbel
10 jaar geleden
Dit is echt een vraag die u het beste bij een vakbond neer kunt leggen.
U heeft een vaste aanstelling. De werkgever wijzigt eenzijdig de spelregels. Is er een medezeggenschapsraad? Wordt de niveaubepaling in de arbeidsvoorwaarden opgenomen? Allemaal vragen die spelen en die een ondubbelzinnig antwoord moeilijk maken.

Antwoorden (1)

Een werkgever mag je wel verplichten om een cursus of opleiding te volgen. Feitelijk past dit in het kader 'Goed werkgeverschap'. Maar het niet behalen van een diploma of een cursus kan alleen tot ontslag leiden als er in het arbeidscontract ontbindende voorwaarden zijn opgenomen of wanneer het hebben van een bepaald diploma/certificaat wettelijk verplicht is.
Je geeft aan dat je moet kunnen aantonen dat je HBO-niveau hebt, dit betekent niet dat je een hele HBO-opleiding moet afronden in één jaar om dit aan te tonen. Mogelijk zit je al op HBO-niveau, juist doordat je zoveel ervaring hebt. Je kunt dan bijvoorbeeld een ervaringscertificaat aanvragen (zie bron 3). (Oké, dit vraag je niet even aan, maar als je het hebt, ben je wel klaar.)
Ook kan het zijn dat het halen van een enkele module of vak (natuurlijk wel in jouw kennisgebied) op HBO-niveau al voldoende is om dit aan te tonen.
Mocht je lid zijn van een vakbond, neem contact op! Zij kunnen je vaak goed helpen.