Hoeveel geld bespaar ik jaarlijks als ik dubbelglas laat plaatsen?

Ik heb een appartement van 50m2 met 6 grote ramen. Deze ramen hebben nu nog enkelglas, maar om geld te besparen wil ik dubbelglas in alle ramen laten zetten. Aangezien dit erg prijzig is, vraag ik me af hoeveel geld ik bespaar op jaarbasis door dit te doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hoeveel m2 uw appartement is is niet zo belangrijk. Wel hoeveel m2 ramen enkel glas u heeft. Met de calculator in bron 3 kunt u globaal berekenen hoeveel voordeel u dubbel glas oplevert. U meet de totale breedte op bijvoorbeeld 600 cm. U meet de totale hoogte op bijvoorbeeld 900 cm.
De calculator komt dan uit op een besparing van een kleine 1000 euro per jaar.

Laat deze uitkomst van de berekening aan de hoge kant zijn, de gemiddelde besparing zal toch al gauw € 500 per jaar zijn. Op een andere site staat te lezen dat bij een doorsnee rijtjeshuis met 20 m2 aan glas volgens de berekeningen van Milieu Centraal € 243 per jaar aan energiekosten bespaard kunnen worden. (rijtjeshuis)

In het kostenplaatje van dubbel glas is het al of niet vrvangen van kozijnen een belange factor. € 200 per m2 dubbel glas + kunststof kozijnen is dan al gauw de vervangingsprijs. Door in het hele huis enkel glas door isolerend dubbel glas te vervangen, kan jaarlijks tussen de 302 (gewoon dubbel glas) en 436 euro (HR++ glas) op de gasrekening bespaard worden. De kosten van het aanschaffen en laten installeren worden daarmee in 9 of 10 jaar terugverdiend.

Dan is er ook nog het punt van subsidie. De kosten van het plaatsen van dubbel glas inclusief het vervangen en schilderen van de kozijnen komen volgens Milieu Centraal neer op ongeveer € 4040 zonder subsidie. (tussenwoning) Met subsidie is dit iets minder, namelijk € 3340.

De terugverdientijd in jaren kan uiteenlopen van 3 tot 13 jaar. Je huis zal wel in waarde stijgen, maar als er op korte termijn verkocht gaat worden, komt de investering er meestal niet uit. Maar de winst in comfort en het minder belasten van het milieu (CO2 uitstoot) zijn natuurlijk ook factoren die een rol kunnen spelen bij de keuze voor wel of geen dubbel glas.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus+
Na een inbraak krijgen wij nu drievoudig glas en rolluiken (koopwoning). Bespaar ik nu nog meer?
fisbel
10 jaar geleden
Ik denk wel dat u dan nog meer bespaart. Er zijn fanatici die zo isoleren en isolerend materiaal gebruiken dat er nagenoeg geen energie hoeft te worden verbruikt. Als er zonnecollectoren worden geplaatst is er vaak een overschot aan energie