Ik woon in belgie en ontvang AOW kan de Belgische staat mij belasten met inkomste belasting over mijn uitkering ?

Ik heb een zaak in Nederland en daarbij ontvang ik AOW mag Belgie mijn uitkering belasten als inkomsten belasting ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

En leuke boel, die belastingverdragen met regels wie het recht van belastingheffing heeft. We zetten voor u in simpele taal een paar regels uit het verdrag België / Nederland op een rijtje:

1. Ontvangt u uit Nederland een pensioen in verband met vroegere arbeid, dan moet u hierover in België belasting betalen.

2a. Ontvangt men van of namens een overheidsorgaan uit Nederland een pensioen in verband met vroegere arbeid (bijvoorbeeld ABP pensioen), dan moet u hierover belasting betalen in het land van dat overheidsorgaan. Voor u zou dat Nederland zijn.

2b. Hebt u de Belgische nationaliteit, en u woont in België? Dan betaalt u over uw Nederlandse overheidspensioen toch in België belasting.

3. Voor de AOW uitkering uit Nederland geldt dat België over dit inkomen belasting mag heffen.

Voor u zal alleen regel 3 interessant zijn. Belgie heeft dus het recht om de AOW-uitkering te belasten. Dit inkomen staat los van uw inkomsten van de winkel in Nederland.

U kunt het nalezen in de onderstaande links.
De informatie in deze links zijn gebaseerd op het belastingverdrag Belgie / Nederland – hernieuwd afgesloten in 2008. Artikel 18 – lid 1b betreft het AOW pensioen. Zie bron 3.
fisbel