Wanneer mag een bedrijf zich koningklijk noemen?

Sommige bedrijven zetten het woord koningklijke voor hun naam. Wanneer mag dat en wat willen ze er mee zeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Predicaat_Koninklijk alsjeblieft

Het beste antwoord

De onderscheiding ‘Koninklijk’ is voorbehouden aan bedrijven, verenigingen of instellingen. Je krijgt dat ‘koninklijk’ recht van Hare Majesteit de Koningin maar dat gaat niet zo maar: één van de voorwaarden is dat de gerechtigde ten minste honderd jaar oud is!

Predikaat ‘Koninklijk’
Daarnaast zijn er nog enkele voorwaarden waaraan moet worden voldaan:
•zo moet het bedrijf, vereniging of instelling van zeer groot belang zijn in zijn vakgebied,
•landelijke bekendheid genieten.

Bijzonderheden
•Het recht is op naam en wordt verleend voor een periode van maximaal 25 jaar (soms ook korter). Het kan echter te allen tijde worden ingetrokken.
•Dit gebeurt in het geval een onderneming van eigenaar verandert, liquidatie, faillissement of surséance van betaling aanvraagt. Bij verenigingen: bij een wijziging van de statuten of liquidatie.
•De verlening ‘Koninklijk’ wordt vastgelegd in een oorkonde. Deze oorkonde moet worden terug bezorgd na verval of intrekking van het predikaat!

Koninklijke Hofleverancier

•Aan het recht is automatisch verbonden dat het Koninklijke wapen mag worden gebruikt op briefpapier, op een eigen vlag enz... zelfs in een buitenlandse taal.
•De Nederlandse titel luidt: ‘ Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. Voor andere talen wordt dan toegevoegd: ‘By Royal Warrant’, ‘Par Ordonnance Royale’, ‘Durch Königlichen Erlass’ of ‘Por Concessión Real’.
•Het predikaat mag niet worden verbonden aan een specifiek ‘produkt’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Koningin kan verenigingen, stichtingen en ondernemingen het recht toekennen het predikaat Koninklijk te voeren. Het predikaat Koninklijk wordt aan grotere ondernemingen verleend. Het predikaat Hofleverancier is bestemd voor bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf.
Een predikaat wordt verleend voor bewezen kwaliteit, soliditeit en continuïteit.

Bron:
http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=4472
http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=4475

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even een toevoeging op het eerder gegeven antwoord van bibliotheek.
Wat wil het zeggen als je je als bedrijf hofleverancier mag noemen? Eigenlijk niks extra's voor het bedrijf dan. Het is een titel waarmee je aangeeft dat je ook voor de koningin werkzaamheden heb verricht. Je kan als bedrijf zelf kiezen of die titel wil gebruiken wanneer je hem toegewezen krijgt. Het is niet verplicht.
Mijn vader mag zijn bedrijf ook hofleverancier noemen, maar hij heeft er bewust voor gekozen het niet te doen. Omdat dit hem meer klanten kost dan dat het oplevert. Hij is behanger voor particulieren en bedrijven en dus ook voor de koningin. Vooral particulieren denken dat hij te duur zou zijn wanneer hij het predicaat hotleverancier heeft. En grote bedrijven kennen hem al en huren hem toch wel in.
Als een bedrijf langer dan 100 jaar bestaat krijgt het ook die titel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Utrecht
14 jaar geleden
Kán de titel krijgen. Deze moet dan wel door de Koningin worden toegekend. Een bedrijf dat in diskrediet wordt gebracht (fraude, onbehoorlijk bestuur etc) óf in buitenlandse handen overgaat (zoals Kon. Numico door Danone) kan de titel verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk.
Koninklijk kan alleen na een periode (volgens mij 100 jaar) met toestemming va het koninklijk huis, hofleverancier vrijwel direct als ze tevreden zijn.