Waarom lijkt het zo te zijn dat je vandaag voor een bedrag in euro's minder kan kopen dan je in 2001 voor dat zelfde bedrag in guldens kon kopen?

...terwijl het moment dat de 2 gelijk liggen door inflatie nog ver in te toekomst zou moeten liggen.
In de afgelopen 12 jaar was de inflatie gemiddeld 1,75% (http://nl.wikipedia.org/wiki/Inflatie). € 1,- = f 2,20371 dus de gulden moet 54,6% onderuit gaan om gelijk te komen. Dat zou dan 25,93 jaar moeten duren. Kom je uit op 6 dec 2027. Maar terecht wordt er elders op deze site al geopperd dat een biertje op het terras nu al meer euro kost dan guldens in 2001.
Door inflatie zijn we dus goed en wel 1-derde onderweg, maar gevoelsmatig is het "€-f-gelijk-punt" al gepasseerd. Hoe komt dat? Of is het helemaal niet zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen de euro werd ingevoerd was het merendeel al veel duurder geworden,vaak werd alleen het fl teken veranderd in het € teken.
SimonV
10 jaar geleden
Als je gewoon naar de koopkracht kijkt, heeft € 10,00 van het jaar 2001 in 2012 een "koopkracht" van € 12.30
Horecaprijzen zijn flink gestegen, maar dat zegt niets over andere artikelen. http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/formule-waarde-indexering-geld.463615
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onzin maria, bewijs dat maar eens, dat zit gewoon in je hoofd en van vele anderen die het maar blijven roepen. Maar iets blijven roepen maakt het niet meteen waar. Goed Simon: horecaprijzen staan niet garant voor alle overige prijzen. Boodschappen doen doe ik nog steeds niet voor dezelfde prijs in guldens als nu in euro's hoor. Ik haal nu vaak voor 50 euro eens per week boodschappen en dat deed ik 12 jaar geleden niet voor 50 gulden (en toen had ik twee kleine kinderen die veel minder eten dan de kinderen nu).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ik bedoel 2x in de week voor ongeveer 50 euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank Simon en Pelle.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
omdat de werkelijke inflatie hoger ligt dan het officiele inflatiecijfer?

Het beste antwoord

Er zijn verschillende mogelijkheden. Zoals in het door jou aangehaalde WikiPedia-artikel al gemeld wordt:

"Er zijn wel enige kanttekeningen te maken bij het begrip inflatie. De prijzen voor huishoudelijke uitgaven door consumenten bijvoorbeeld kunnen met een heel ander percentage stijgen dan de prijzen van grondstoffen als olie of goud, of de prijzen van huizen. Doordat er veel verschillende indexen zijn, ontstaat er ruimte voor bijvoorbeeld vakbonden, werkgevers en de overheid tot manipulatie. Door bepaalde posten uit de index te schrappen of er juist in op te nemen, of door naar het ene inflatiecijfer te verwijzen en daarmee gemakshalve het andere te negeren, waarin bepaalde posten niet zijn geïntegreerd."

Er staat in het artikel een voorbeeldje van een aantal 'typisch Amsterdamse artikelen' die allemaal veel duurder zijn dan je op grond van het inflatie-percentage zou vewachten. Die keuze is ook arbitrair. Het kan best dat er veel andere goederen zijn die minder snel in prijs zijn gestegen dan de inflatie.

Wat verder vertekent: Het is een gemiddelde, wanneer er dus goederen/diensten zijn die goedkoper (denk aan allerlei electronica) zijn of nauwelijks duurder dan zorgen die voor een lage inflatie, terwijl veel andere prijzen fors gestegen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de antwoorden.
Op een dag ga ik nog eens de Albert Heijn in met een oud bonnetje uit 1998 of zo. en dan dezelfde producten erbij zoeken. Ik ben benieuwd wat daar uit zou komen. Maar wederom, dit is maar één sector en bovendien is de AH ongetwijfeld geschoven qua prijs. Ik denk dat AH in 1998 wat meer bovensegment was, en nu meer middensegment.

Andere antwoorden (2)

Sommige dingen (biertjes op terrassen) zijn veel duurder geworden, sommige dingen zijn niet heel erg veel veranderd (huizenprijzen zijn in de afgelopen 5 jaar 20% gedaald), andere dingen (DVD-spelers, mp3 spelers zoals die in 2001 gemaakt werden) zijn nu veel goedkoper. Omdat je toch de nieuwste apparaten vergelijkt met de nieuwste van toen lijkt er niet zo veel aan de prijs veranderd te zijn, maar dat is dus wel zo; een iPad air is niet hetzelfde als een iPad 1.
Sommige dingen zullen in die tijd dus meer dan verdubbeld zijn in prijs, en dat zijn kleine uitgaven die erg opvallen (wederom, bier op terras, brood bij de bakker)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles word duurder, minder waard. de gulden was meer waard dan onze euro's. 100 gulden is maar 45.37 waard dus je kon vroeger wel degelijk meer kopen met gulden dan nu met de euro (€) Het is zo omdat we nu veel meer hebben dan vroeger. iedereen heeft nu een computer, tv, laptop, ipad, mobile, tablet. Nederland zit in de moeilijke jaren. Later zal 45.37 euro niks meer waard zijn. zo zie je maar met de gulden die zijn nu ook niks meer waard.