mag het uwv EISEN dat je een auto koopt om zo je kans op werk te vergroten?

Een kennis van mij vertelde dat ze door het UWV opgelegd kreeg een auto aan te MOETEN schaffen omdat ze anders nauwelijks werk zou vinden.
Deze kennis heeft hiervoor een lening afgesloten en een barrel gekocht.
Ik dacht dat het UWV haar geadviseerd had, maar zij zei mij dat het UWV zou hebben gezegd dat zij haar WW zouden korten als ze niet tot aanschaf zou overgaan?????? Dat lijkt mij onwettig, maar hoor daar graag meer over.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat klinkt onwaarschijnlijk. Ze kunnen van je eisen dat je er representatief uitziet, dat je je boerka thuis laat, dat je wekelijks solliciteert, dat je werk onder je niveau accepteert, maar niet dat je een auto koopt. Ze nemen nl ook de lasten van die auto niet voor hun rekening. Mocht een werkcoach wel aan uw vriendin de verplichting hebben opgelegd een auto te kopen en zij kan dit aantonen, dan zou ik een klacht indienen, bv bij de Ombudsman en de kosten proberen te verhalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik weet wel dat het uwv hele rare voorstellen doet met de nadruk om het op te volgen want anders volgen er sanctie's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Dat klopt Maria16.
Ivana
10 jaar geleden
Het zal eerder een advies geweest zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrijpelijkerwijs trekken andere antwoordgevers in twijfel of het UWV werkelijk zo gehandeld heeft. Dat weet ik natuurlijk zelf ook niet 100% zeker. Wel is mij duidelijk dat zij zich geïntimideerd heeft gevoeld. Onzekere vrouw. Ik wil vooral haar uitleggen dat het UWV daar volgens mij niet het recht toe heeft. Zodat zij kan overwegen haar auto weer te verkopen. Ik zoek het verder uit met haar en neem toch ook de tip mbt ombudsman ter harte, voor het geval duidelijk mocht worden dat het UWV toch echt buiten hun boekje gegaan is. Daar had ik nog niet aan gedacht. Dank.