Ma is in augustus overleden, de notarisrekeningen zijn betaald. Hoe lang duurt het voor erfenis word uitbetaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
was zij de langstlevende?

Antwoorden (3)

In beeld is gebracht hoeveel er door de erfgenamen geërfd gaat worden. Dan heb je het over de omvang van de erfenis. Nadat de omvang van de nalatenschap is vastgesteld, zullen eventuele schulden van de nalatenschap moeten worden betaald en zal er aangifte moeten worden gedaan van erfbelasting. Vervolgens zullen de successierechten betaald moeten worden en kunnen eventuele bedragen geïnd worden die nog door derden aan de erflater betaald moesten worden.

Ook moeten alle erfgenamen akkoord gaan met het verdelingsoverzicht. Pas daarna kunnen de erfdelen worden uitbetaald en kan de bankrekening van de overledene opgeheven worden.

Als alles geregeld is moet de uitbetaling van de erfenis niet langer duren dan een paar weken tot een enkele maand. Als de erfenis groot is kan er om een voorschot bij de notaris worden gevraagd. Hier kan ook de vraag worden gesteld hoe lang het nog kan duren voor uitbetaling plaatsvindt.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fisbel, je moet de notaris niet belangrijker maken dan hij/zij is. Tenzij je graag kosten maakt. Afgezien van een verklaring van erfrecht (als die nodig is), kun je ook zonder notaris de nalatenschap inventariseren, erfbelastingaangifte doen, erfbelasting (heette vroeger successierechten) betalen etc.
Voorschotten kun je met instemming van alle erfgenamen uitkeren als je vrijwel zeker weet dat het geld niet hoeft te worden teruggevorderd. Wel uitkeren onder de voorwaarde van terugbetaling.
Doe e.e.a. in ieder geval ook schriftelijk, zodat je dat kunt aantonen. indien nodig.
De notarisrekening heeft niets te maken met het stadium van de afwikkeling van de nalatenschap. Als je weet wie de nalatenschap afwikkelt kun je hem /haar vragen hoe het er mee staat en of er een voorschot kan worden uitgekeerd.
Alle bezittingen moeten in principe in geld worden omgezet. Als er een woning is kan dat tegenwoordig best langer dan een jaar duren.
Ook kan het zijn dat de waarderingen voor een eventuele aangifte erfbelasting, de aangifte erfbelasting, laat staan de aanslag erfbelasting er nog niet is.
Voorts moet de inkomstenbelastingaangifte 2013 tot datum overlijden geschieden en moet de eventuele aanslag TSZ afgewacht worden.
Totale afwikkeling kan dan best circa 18 maanden duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Zelfs 18 maanden kan nog snel zijn.Prima antwoord.
Mijn partner is november 2012 overleden. Sinds een paar weken heb ik het laatste, de belastingdienst, afgewikkeld.
Zorg dat je in ieder geval de betaalrekening pas opzegd als alles afgewikkeld is. Reken op een jaar.
Suc6 verder.