wat is de reden (logica) waarom je voor je tweede hond meer hondenbelasting betaald?

Bij bijna alle gemeentes moet je voor de tweede hond meer belasting betalen dan voor je eerste hond als je twee honden hebt. Waarom niet voor beide honden hetzelfde bedrag vragen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Met betrekking tot de hondenbelasting kan een gemeente doen wat ze willen. Het kan dus (zoals in het antwoord hierboven) ontmoedigingsbeleid zijn. Maar elke andere reden kan van toepassing zijn, en daar hoeft ook geen logica in te zitten.
Bijvoorbeeld: ik betaal in Amsterdam meer dan 100 euro voor een hondje van 6 kilo (formaat kat), mijn zwager in Drenthe heeft 8 honden en betaalt niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De enige reden die ik kan bedenken is een ontmoedigingsbeleid.

Liever zou de gemeente hebben dat er geen honden waren, dan hoeven de hondenuitlaatterreinen ook niet meer onderhouden te worden (of andere plaatsen waar honden hun uitwerpselen achterlaten maar dan illegaal, mede door onoplettendheid van hun baas.)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Computoon, dat is inderdaad de enige reden. Proberen de overlast te beperken.
Plus+