kan een kind na een scheiding aansprakelijk gesteld worden voor de schulden van één van de ouders na zijn dood?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, als je de erfenis accepteert kan dat, daarom is het belangrijk dat je eerst op de hoogte bent, van wat je erft.
Door een testament of door de wet kun je aangewezen worden als erfgenaam. Als je niets doet, gaat de wet ervan uit dat je de erfenis aanvaardt en dat je accepteert dat je erfgenaam bent.
Het is natuurlijk mogelijk dat je de erfenis niet wilt aanvaarden, of dat je erover twijfelt óf je de erfenis wilt aanvaarden. Je wilt bijvoorbeeld eerst informatie over het vermogen van de overledene hebben voordat je een beslissing neemt. Dat is sowieso erg verstandig. Zolang je nog niet weet wat je met de erfenis wilt is het in de eerste plaats belangrijk dat je geen dingen doet waardoor het lijkt alsof je de erfenis hebt aanvaard. Ga in dit stadium geen schulden betalen, geen auto verkopen en geen inboedel verdelen. Doe alleen wat absoluut geen uitstel kan dulden.
Het is slim om voordat je een beslissing neemt informatie over de bezittingen en de schulden van de overledene in te winnen. Je hebt volgens de wet tijd om dit soort dingen uit te zoeken voordat je een keuze maakt. Deze tijd heet het recht van beraad.
Twijfel je of je erfgenaam wilt zijn? Neem vrijblijvend contact op met een nalatenschapsafwikkelaar uit jouw regio. Zij kunnen je begeleiden bij het maken van de juiste keuzes. TIP:
Moet je een erfenis volledig aanvaarden of weigeren?
Nee. Als je de erfenis niet wilt aanvaarden heb je de keuze uit verwerpen of aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Dit laatste wordt ook wel beneficiaire aanvaarding genoemd.
Zowel voor het verwerpen van een erfenis als voor een beneficiaire aanvaarding moet er een verklaring worden afgelegd bij de rechtbank in het gebied waar de overledene het laatst heeft gewoond. Dit kan door middel van een formulier dat je bij de betreffende rechtbank opvraagt. Zo’n verklaring kost circa € 114,00. Een gespecialiseerde nalatenschapsafwikkelaar kan je helpen om een goede keuze te maken, en je helpen om die keuze goed uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan, nooit zomaar een erfenis accepteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat gebeurt er dan met al die schulden als je de erfenis weigert? Worden die dan gewoon kwijtgescholden of is dat ook weer afhankelijk van de hoogte van de schuld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik verwacht dat de schulden niet opeisbaar zijn en daardoor niet worden betaald. Goeievraag Eloines, ik heb er geen sluitend antwoord op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik verwacht dat de schulden niet opeisbaar zijn en daardoor niet worden betaald. Goeievraag Eloines, ik heb er geen sluitend antwoord op.

Andere antwoorden (1)

Nee. Je kan een erfenis weigeren of accepteren.
Als je de erfenis accepteert, neem je daarbij automatisch de schulden ook over.

Je kan niet een deel van de erfenis accepteren, bijvoorbeeld wel een huis, auto, of wat dan ook, maar niet de schulden. Of je erft het hele pakket, of niks. Pas dus goed op voor je een erfenis accepteert! De notaris kan je na het overlijden van de betreffende persoon precies vertellen wat de erfenis inhoud voor je deze accepteert of weigert.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens snap ik niet precies hoe je denkt dat de scheiding relevant is? Een scheiding tussen twee volwassenen heeft geen wettelijke invloed op de ouder-kind relatie. Je vader blijft je vader, je moeder blijft je moeder, of die nou gescheiden zijn of niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarschijnlijk beschrijft manoa gewoon de precieze situatie waar hij/zij nu in zit, niet wetende dat de scheiding inderdaad niet van invloed is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@EvaD: dat dacht ik ook, maar wist ik niet zeker. Vraagsteller kon een andere reden hebben voor het expliciet noemen van de scheiding, vandaar dat ik het even na vraag ;-) @Manoa1971: Leer het kind vóór het 18 wordt (en dus van de moeder zou kunnen erven indien de moeder overlijd) dat het dus heel goed moet uitzoeken wat de erfenis inhoud voor hij/zij deze accepteert. Niemand kan het kind dwingen de schulden over te nemen. Als hij/zij de erfenis weigert, worden de schulden ook niet overgenomen.