Waar heeft weduwe van 37 jaar met kind van 5 jaar recht op?

Mijn man is begin deze maand plotseling overleden. Zijn inkomen kwam uit de eigen zaak welke nu faillissement voor wordt aangevraagd. Waar kan of mag ik op rekenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Uw man is begin van deze maand overleden (november) Mijn deelneming ook van mijn kant.

Als u onvoldoende bestaansmiddelen is er waarschijnlijk recht op een nabestaandenuitkering. Ook als u geboren bent na 1949 heeft u daar onder voorwaarden recht op vanwege uw (minderjarige) dochter.

Als u geen andere inkomsten heeft, krijgt u de volledige nabestaandenuitkering Anw. Heeft u wel andere inkomsten, dan hangt het af van het soort inkomen af of die helemaal, voor een deel of niet afgetrokken worden van de nabestaandenuitkering Anw. De uitkering moet wel worden aangevraagd. Leest u voor verdere informatie de link van de SVB hieronder.

Misschien had uw man een pensioenregeling afgesloten. U krijgt dan na zijn overlijden een uitkering: nabestaanden- of partnerpensioen. U kunt navraag doen bij de pensioenuitvoerder.

Als het u lukt te (blijven) werken wordt dat fiscaal beloond. Allereerst krijgt u de alleenstaande ouderkorting. Die is voor werkenden veel hoger dan voor mensen met een uitkering (zie vorig antwoord met reactie)

Ten tweede: de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Die belastingkorting kan oplopen tot een aanzienlijk bedrag. Als u inkomen uit werk heeft en dit inkomen is meer dan globaal € 5000 is deze korting al ruim € 1000. Bij een jaarinkomen van zo'n € 32.000 is deze korting maximaal nl. €2133.

Daarnaast zult u mogelijk recht hebben op de toeslagen: zorgtoeslag, huurtoeslag (als u huurt) kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag.Voor de toeslagen is er een nieuwe situatie vanaf 1 december 2013. Vanaf deze datum telt voor het recht op toeslagen uitsluitend uw inkomen.
fisbel