Wat zijn de nadelen van een hoge liquiditeit?

Ik weet wat de voordelen er van zijn: dat je snel de rekeningen kan betalen. Maar de nadelen niet, en die vraag werd gesteld in mijn opdrachtenboek van economie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Een hoge liquiditeit betekent dat je veel geld in kas hebt (of op een bankrekening, dat komt op hetzelfde neer).

Geld in kas levert niets op.

Als je datzelfde geld had geïnvesteerd in je bedrijf, bijvoorbeeld door een nieuwe machine te kopen of door reclame te maken, had datzelfde geld een positief rendement opgeleverd.

Geld in kas kost dus niets, maar je loopt de kans mis om er winst mee te maken. Dit verschil wordt wel "the cost of a lost opportunity" genoemd.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel! Nu hopen op een voldoende!

Andere antwoorden (1)

Liquiditeit is de mate waarin een onderneming in staat is haar kortlopende betalingsverplichtingen zonder al te veel moeite te voldoen. Bijvoorbeeld schulden aan leveranciers betalen, aan de belastingdienst enzovoort.

Als er structureel teveel liquiditeit is kan het geld beter geïnvesteerd worden of belegd om zo meer rendement te halen. Een te hoge liquiditeit kan bijvoorbeeld wijzen op teveel geld in kas of een te grote voorraad. Voorraad waarvoor de onderneming nieuwe schulden moet aangaan (voorraadbeheer / afschrijving op goederen) wat extra kosten met zich meebrengt. Goederen in voorraad leveren geen rendement op. Er moet dus een snelle omzet zijn. Maar er moeten ook voldoende goederen in voorraad zijn om zo snel mogelijk te kunnen leveren.

Voor een rendabel bedrijf wordt een kengetal tussen de 1 en 1,5 geadviseerd. Als het kengetal namelijk boven de 1 is kan het bedrijf haar korte termijnverplichtingen betalen door de vlottende activa (bijvoorbeeld voorraden en debiteuren) om te zetten in geld. Hoe het liquiditeitscijfer kan worden berekend: zie de bron.
fisbel