is een hogere opleiding nodig voor de economie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Graag de vraag toelichten, want die is zo veel te vaag.

Het beste antwoord

Ik kan je vraag op 2 manieren interpreteren, dus zal ik de twee mogelijkheden uitwerken.

Als je bedoelt: Heb ik een hoge opleiding nodig als ik iets wil doen met de economische zaken, dan is het antwoord nee. Er zijn genoeg beroepen die geen universitaire studie nodig hebben in de economische sector en met een goede werkinstelling kan iemand met een MBO-diploma net zo hoog komen als iemand met een universitaire graad.

Als je bedoelt: Zijn hoge opleidingen nodig voor de totale economie, dan is het antwoord ja. Een economie kan niet zonder hoogopgeleiden, zoals artsen, psychologen, psychiaters, rechters et cetera. Dit neemt echter niet weg dat deze mensen net zo hard nodig zijn als vuilnismannen, schoonmakers en kleuterjuffen. Een economie heeft hoogopgeleiden en minder hoogopgeleiden nodig om te werken. Een mooi voorbeeld van hoe het niet moet is ons eigen kikkerlandje. Op een gegeven moment was een groot gedeelte van Nederland zo opgeleid dat zij zich te goed voelden voor een schoonmaakbaantje en dus zijn wij gastarbeiders binnen gaan halen. Dit is op zich niet erg, maar dit geeft wel weer wat er gebeurt als de verhoudingen scheef zijn.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan ons verblijden, we hebben allebei een beetje gelijk en samen komen we tot een compleet antwoord. De beweegredenen tot het binnenhalen van gastarbeiders was inderdaad vanwege economische motieven, dat kwam door het hogere opleidingsniveau van de Nederlanders. Onder "te goed voelen" bedoel ik ook eigenlijk dat de Nederlanders meer salaris wilden. En dan voor de compleetheid even een bronnetje erbij: http://www.vijfeeuwenmigratie.nl/foto/migratie-gastarbeiders-naar-nederland-1960-1967
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wavaria, inderdaad zijn er veel MBO-opleiding Economie. Deze bron is wel aardig:
http://www.studentum.nl/zoeken/mbo-opleiding-economie/a117-c492 De universitaire economische en bedrijfskundige studies zijn erg massaal en iedereen die de studie voltooit aast ook op banen waarbij een MBO-opleiding voldoende is. Die baan wordt dan vaak ingenomen door iemand met een universitaire opleiding. Andersom gebeurt dat niet.
Men kan het met een MBO-opleiding ver brengen (zorgen dat je de beste bent) maar voor banen waarbij een universitaire opleiding geëist wordt, liggen de lonen aanmerkelijk hoger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje