Ik wil mijn ww-uitkering tijdelijk stopzetten en in London werken. Heb ik recht op herleving?

Ik heb momenteel een ww uitkering. Graag zou ik voor een aantal maanden in London willen verblijven en werken om mijn Engels te verbeteren, zodat ik, als ik terug ben in Nederland meer kans maak op de arbeidsmarkt. Mijn vraag is of ik, als ik terug ben binnen 26 weken recht heb op herleving van mijn uitkering? Ook ben ik benieuwd wat ik op de wijzigingsformulier moet aangeven;

- ' U gaat buiten Nederland wonen of verblijven?' of;
- ' U gaat (meer) werken in loondienst?'

Als ik er heen ga heb ik natuurlijk geen werk, maar ik ga er vanuit dat ik binnen een maand een baantje heb. Ik neem aan dat ik de eerste reden moet aangeven, klopt dit? En zodra ik werk heb gevonden, moet ik dan nog een wijzing doorgeven?

Nog een vraag; stel dat ik geen werk vind en ik keer binnen een maand terug naar Nederland, heb ik dan ook recht op herleving van mijn ww uitkering aangezien ik dus helemaal niet heb gewerkt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom informeer je niet bij het UWV?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ik meerdere personen heb gesproken en allen geven een ander antwoord. Ik wil graag een duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorg er hoe dan ook voor dat je eventuele toezeggingen en/of afspraken zwart op wit hebt!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat zou ik graag willen, maar volgens de dame bij het UWV kan dit niet aangezien er wetten kunnen wijzigen.

Antwoorden (3)

U heeft nu een WW-uitkering en de maximale duur is nog niet verstreken. Door het tijdelijke werk in het buitenland gaat u nu uw uitkering stopzetten. In sommige situaties kan uw WW-uitkering dan weer verdergaan als u opnieuw werkloos wordt. Maar voor iedere situatie gelden andere regels.
N.B: Als u minder dan een half jaar gewerkt heeft, dan kan uw WW-uitkering weer verder gaan. Dit heet - zoals u reeds vermeldt - ook wel ‘herleving van de uitkering’.
Als het half jaar verstreken is moet de WW-uitkering opnieuw worden aangevraagd.

Bent u ná de datum die in de brief staat die u kreeg toen uw uitkering stopte, opnieuw werkloos geworden? Dan kijkt UWV of u een nieuwe WW-uitkering kunt krijgen. Soms kunnen dan de WW-maanden die over zijn van de oude uitkering, bij de nieuwe WW-uitkering worden opgeteld.

Als u na de uitzendbaan (maar binnen 6 maanden) geen werk kunt vinden, kunt u opnieuw de WW-uitkering laten herleven. Biedt het uitzendbureau u (weer) een tijdelijk contract aan en weigert u dit? Dan krijgt u geen WW-uitkering.

Omdat elke situatie specifiek is zult u er niet omheen kunnen om reeds nu met het UWV in contact te treden en uw situatie voor te leggen.
Als u werk heeft gevonden bent u verplicht om dit door te geven aan het UWV. Natuurlijk geen los klein klusje maar een (tijdelijke) baan. Lees de link hieronder : ik word werkloos/mijn uitzendbaan stopt: http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/mijn_uitzendbaan_stopt.aspx
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, maar voor mij is dit dus niet duidelijk genoeg. Helaas wil ik niet vertrekken met het risico dat ik geen recht meer heb op mijn uitkering. Zoals hierboven vermeld is dit weer een ander antwoord. Graag zou ik eenduidig antwoord willen ontvangen. Ook geef je het volgende aan; ' Als u na de uitzendbaan (maar binnen 6 maanden) geen werk kunt vinden, kunt u opnieuw de WW-uitkering laten herleven. Biedt het uitzendbureau u (weer) een tijdelijk contract aan en weigert u dit? Dan krijgt u geen WW-uitkering. ' De hierboven vermelde informatie klopt niet met wat ik van het UVW heb begrepen. Dit betekent dat ik weer een ander antwoord heb ontvangen wat erg verwarrend is. Zoals ik al eerder heb aangegeven wil ik tijdelijk naar het buitenland. Ik heb hier een huis die ik niet langer dan 6 maanden mag verhuren (op de officiële manier). Als ik binnen 6 maanden terug wil dan stop ik zelf bij die werkgever. Dit zou dus inhouden dat ik geen recht meer heb op mijn WW uitkering?! Terwijl de UWV mij dit niet heeft verteld. Mij is verteld dat als ik terug kom, niet eens een reden hoef te geven waarom ik gestopt ben met werken. Het enige wat telt is dat ik binnen 26 weken terug moet zijn! Graag nogmaals een eenduidig antwoord. Alvast bedank.
fisbel
10 jaar geleden
In de eerste link is het volgende te lezen.
Biedt het uitzendbureau u (weer) een tijdelijk contract aan en weigert u dit? Dan krijgt u geen WW-uitkering --------------------------------------------------------------------------
De soep zal niet zo heet gegeten worden als die opgediend wordt. De medewerker van het UWV kan meer vanuit praktijkervaring spreken. Niemand kan verplicht worden tot het aanvaarden van werk in het buitenland. Als u uw werk in Groot Brittannië afbreekt zal dat naar alle waarschijnlijkheid geen consequenties hebben voor het laten herleven van de WW-uitkering. Maar ook deze reactie is met garantie 'tot de voordeur'.
Ter aanvulling van bovenstaande antwoorden: Je kunt ook je ww meenemen naar het Verenigd Koninkrijk. Dan zit je de eerste maand, zoals je schrijft, niet zonder geld. Deze informatie is te vinden op uwv.nl. Let wel goed op hoe dit aangevraagd moet worden, er zijn richtlijnen voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Imene020,

Als je naar het buitenland gaat om andere reden dan vakantie, dan stop je WW-uitkering meestal vanaf de dag dat je uit Nederland vertrekt.

Je kunt daarna een herleving van je WW-uitkering aanvragen als:
- je binnen 6 maanden terugkeert naar Nederland
- nog steeds werkloos bent
- volledig beschikbaar bent voor werk
- actief op zoek gaat naar werk

Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/Qbt4RK

Er is nog een andere regeling waar je mogelijk gebruik van kunt maken:

Als je naar het buitenland gaat om werk te zoeken, kun je onder bepaalde voorwaarden je WW-uitkering maximaal 3 maanden meenemen.
Voordeel hiervan is dat als je direct geen werk in het buitenland hebt, je verzekerd bent van een inkomen.

Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/1efdwZE

Voor beide situaties geldt dit je dit niet kunt doorgeven met een wijzigingsformulier.
Je kunt dit telefonisch melden via de UWV-telefoon, 0900-9294.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Rene, Dank je wel voor je reactie. Wat mij alleen opvalt is dat ik van iedereen die ik tot nu toe heb gesproken bij het UWV een ander antwoord heb gehad. Als ik vraag of men dit zwart op wit kan zetten, dan krijg ik te horen dat het helaas niet kan. Ik wil natuurlijk het risico NIET lopen dat ik bij terugkomst mijn recht op WW heb verspeeld. Zoals jij aangeeft dat ik dit alleen telefonisch kon doen. Gister is mij door iemand van de afdeling 'UWV Internationaal' dat ik dit via een wijzigingsformulier moet doorgeven, terwijl jij expliciet aangeeft dat dit telefonisch gedaan moet worden. Toch zou ik nog graag willen weten of ik bij vertrek zonder werk moet aangegeven dat ' U gaat buiten Nederland wonen of verblijven?’ en als ik werk heb gevonden weer een wijziging doorgeef; - ’ U gaat (meer) werken in loondienst?’. Klopt dit? Nog iets wat mij onduidelijk is, is wat er in een eedere reactie van Fisbel wordt aangegeven; ' Als u na de uitzendbaan (maar binnen 6 maanden) geen werk kunt vinden, kunt u opnieuw de WW-uitkering laten herleven. Biedt het uitzendbureau u (weer) een tijdelijk contract aan en weigert u dit? Dan krijgt u geen WW-uitkering'. Telefonisch is mij verteld dat als ik terugkom binnen 6 maanden er niet wordt gevraagd naar de reden van vertrek bij de vorige 'werkgever'. Ik ga er namelijk vanuit dat als ik binnen 6 maanden terug moet zijn, zelf vertrek bij de werkgever. Klopt wat hierboven is vermeld? Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Imene020, Wat René aangeeft is waarschijnlijk de makkelijkste manier om je wijziging door te geven, omdat je het dan kunt toelichten. Wil je echter liever een schriftelijke wijziging doen, dan mag dat ook. Dat maakt voor de inhoudelijke beslissing niet uit. Je vraagt of je je eventuele baan in Engeland moet doorgeven. Nee, dat is niet nodig. Op dat moment heb je geen WW-uitkering meer. Wijzigingen in je situatie zijn daarom voor UWV niet van belang. De situatie die Fisbel schetst, is een andere dan jouw situatie. Je kunt inderdaad opnieuw een beroep op de WW doen, binnen 26 weken na beëindiging. Maar als je op dat moment werk hebt, hoef je je contract niet op te zeggen. Je zou dan immers gewoon kunnen blijven werken. Je doet, als je zelf ontslag neemt, een onnodig beroep op de WW. Je bent dan verwijtbaar werkloos, waardoor je geen WW-uitkering krijgt. Als je je baan niet opzegt, en blijft werken bouw je nieuw arbeidsverleden en nieuwe WW-rechten op. Je zou dan na afloop van je contact opnieuw WW kunnen aanvragen. De voortzetting van je WW-uitkering is alleen nodig als je hebt gewerkt, maar nog geen nieuwe WW-rechten hebt opgebouwd. Met vriendelijke groet, Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoord!