Is een factuur die contant is betaald een wettig betaalbewijs?

Er is per ongeluk een pakket verstuurd zonder betaling over rembours. Bij het pakket zat een factuur, factuur: contant betaald. Echter is er niet betaald (onze eigen fout door verkeerde verzending) en heeft ontvanger pakket ontvangen zonder te betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Als op de factuur staat dat er contant is betaald zult u moeten kunnen bewijzen dat dit niet is gebeurd. Dat zal voor u niet mogelijk zijn. U bent dus afhankelijk van de goodwill van de ontvanger van het pakket of er alsnog wordt betaald.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de ontvanger een factuur heeft met daarop de tekst " betaling contant" trekt u waarschijnlijk aan het kortste eind.
Mits de ontvanger eerlijk is, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het onder rembours is verzonden, wordt het pakket niet zomaar afgegeven. Eerst betalen, boter bij de vis.
Dit is een grensgeval.
Betalingsbewijzen zijn kwitanties, facturen met 'voldaan' erop geschreven + datum + handtekening van incasseerder, afgestempelde souches van een acceptgirokaart en kopieen van al dan niet digitale bankafschriften.
Ik zou er meteen een aangetekende brief achteraan sturen dat sprake is van een vergissing. En met excuses uiteraard. Zou de klant kwaadwillend zijn en het tot een incassoprocedure komen, dan heb je in ieder geval iets. Want bewijzen dat hij betaald heeft, kan de klant niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zou ook intern meteen maatregelen nemen dat facturen waarop dit komt te staan nog eens door een ander worden gecontroleerd voor ze de deur uitgaan. Want dit is een misser in de administratieve procedures die niet mag voorkomen.
Computoon
10 jaar geleden
Mijn teksteen vliegen er steeds uit, misschien nieuwe compu problemen.

Rembours verzenden geeft de afzender betaalzekerheid.
Het pakket wordt pas afgeleverd als er betaald is.
Uw zending wordt dan pas overhandigd als de geadresseerde het door u opgegeven bedrag heeft betaald. Dat gebeurt gewoon aan de deur.

Het pakket is zeer waarschijnlijk niet onder rembours verzonden.

Dat de ontvanger geen betaalbewijs heeft zou zo maar kunnen, als iemand anders -bv familieleden, vrienden of kenissen- de bestelling heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wat bedoel je met de eerste zin, die is erg cryptisch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als men hier gebruik maakt van Bewerken en Antwoord bewerken! dan verschijnt er vaak een rode tekst en bij Activiteit: antwoord verwijderd door uzelf.
Vaak wordt ook de verbinding verbroken, of pagina onbereikbaar.
Waarschijnlijk problemen met de nieuwe WindowVersie 8.1. Het zijn niet de enige problemen hier. Zal wel goedkomen.