Is het mogelijk om voor mijn ontslagvergoeding, 12 maanden bruto salaris, een lijfrentepolis af te sluiten en zoja, is dat verstandig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Jammer dat u er niet bij vermeldt hoe hoog de ontslaguitkering is.
Het antwoord op uw vraag is namelijk sterk afhankelijk van de hoogte van deze uitkering, uw jaarsalaris.

Er zijn grofweg twee manieren om een ontslagvergoeding te innen: onmiddellijk of uitgesteld. In het eerste geval krijg je een bepaald bedrag op je rekening gestort waarmee je mag doen wat je wilt. Wie kiest voor uitstel, is gebonden aan een aantal regels. Dat is een nadeel, maar het voordeel is dat er uiteindelijk netto meer overblijft.

Onmiddellijke uitkering bijvoorbeeld € 15.000
Over deze uitkering moet belasting worden betaald. Stel dat het overige inkomen € 20.000 is. Over de ontslaguitkering moet 42% inkomstenbelasting worden betaald.
Een vuistregel is dat bedragen onder de € 20.000 vaak het beste meteen uitgekeerd kunnen worden. Het inkomen kan direct nodig zijn. Of er kan een grote aankoop voor worden gedaan bijvoorbeeld een auto. Ook als appeltje voor de dorst (inkomensaanvulling in de eerstkomende jaren) kan de ontslagvergoeding worden gebruikt. Als het jaarinkomen door de ontslaguitkering niet hoger uitkomt dan circa € 56.000 valt de ontslaguitkering volledig onder het 42% tarief. Dit tarief is verschuldigd bij een inkomen van zo'n € 19.000 tot € 56.000

-------------------------------------------------------------------------
Uitgestelde ontslagvergoeding
Deze methode is ingewikkelder. De werkgever brengt de vergoeding onder bij een verzekeraar (aankoop lijfrente). De verzekeraar betaalt maandelijks een uitkering, soms pas na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Voordeel is dat over die uitgestelde uitkeringen weliswaar inkomstenbelasting moet worden betaald, maar die belasting zal meestal lager zijn dan wanneer het bedrag in één keer wordt uitgekeerd. Deze methode kan gekozen worden als de ontslagvergoeding meer is dan € 20.000 maar minder dan € 70.000.

Nadeel van zo'n lijfrentepolis is dat er kosten moeten worden betaald. Tegenwoordig kan er ook gekozen worden voor het omzetten van een ontslagvergoeding in een bankspaarproduct. Velen kiezen hiervoor o.a. omdat er minder risico aan verbonden is.
Zie: http://www.nibud.nl/sparen-vermogen/vermogen/banksparen-of-lijfrente.html
Een tweede nadeel van de meeste lijfrentepolissen is dat ze niet flexibel zijn. De hoogte van de uitkering en de duur ervan liggen vast.

(zie verder - onder reacties)
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Als de ontslaguitkering hoog is, meer dan circa € 70.000 kan een zogenaamd stamrecht worden aangekocht. Die geeft maximale flexibiliteit, maar is duur. De oprichtingskosten, bijv. accountant en notariskosten zijn zo'n € 1.500 euro. De jaarlijkse kosten voor bijvoorbeeld de accountant / vermogensbeheer en Kamer van Koophandel bedragen circa € 2000.