Ja, dat mag een bank.

Moet een bank een kopie van mijn paspoort maken en bewaren?
Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Financiële instellingen zijn wel verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Financiële instelling doet verplicht cliëntenonderzoek
Een financiële instelling is verplicht om in bepaalde gevallen een cliëntenonderzoek te doen. Bijvoorbeeld als u klant wordt van een bank of een verzekeraar. Daarom controleert de instelling uw identiteit en legt deze vast. Vaak maakt de bank of verzekeraar een kopie van uw paspoort of uw Europese identiteitskaart. De instelling kan de gegevens van uw identiteitsbewijs ook op een andere wijze in hun bedrijfssysteem opslaan.

Het cliëntenonderzoek is een belangrijk middel om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen en criminele of terroristische geldstromen te traceren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correct volgens mij: de bank móet een kopie van het ID-bewijs maken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het moet niet, maar het mag wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het moet echt alleen als deze niet aanwezig is dit is nodig voor de wwft
Als het tonen van een identiteitsdocument volstaat, zoals bij een leeftijdscontrole, is het overnemen van gegevens van het identiteitsdocument, of het kopiëren, scannen of uitlezen ervan niet toegestaan.

Een kopie maken van een identiteitsdocument zoals een paspoort is dus in het algemeen niet toegestaan, tenzij er een juridische basis is. Een wettelijke verplichting voor het maken van een kopie kan er zijn in de financiële dienstverlening. Het maken van een kopie mét pasfoto kan verplicht zijn als dat voor de identificatie van de persoon onvermijdelijk is.

Het is aan te raden altijd te vragen naar de reden waarom er (wettelijk) een kopie van het paspoort moet worden gemaakt.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies:
Je paspoort is onlosmakelijk met jou verbonden en geef je niet uit handen.
Maak desnoods zelf kopieën en verwijder hierop je Burgerservicenummer. +1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas gaat dit niet altijd op want tegenwoordig is een computer waarop de id bewijzen gescant worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan scannen ze maar niet, toch? Enkel je werkgever, bank en zorgverzekeraar mogen volledige kopien vragen, begrijp ik uit ....
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/01/10/laat-u-niet-zomaar-kopieren-voorkom-fraude-met-een-kopie-van-uw-identiteitsbewijs.html En de rest heeft genoegen te nemen met een blik op het paspoort of met een eventueel door jouw aangepaste kopie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was ook bij de bank. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dat geval maakt het dus niet uit. Maar er zijn ook bedrijven die van iedereen die binnenkomt kopieen van de ID's maken, en je moet er dan maar op vertrouwen dat ze daar zorgvuldig mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat weet ik en ik zorg er dan ook voor dat ik zelf een kopie van mijn ID bij mij heb waarop Kopie staat en het bsn nummer onzichtbaar is gemaakt.