Wat is het verschil tussen een resultatenrekening en liquiditeitenrekening?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Een resultatenrekening laat de kosten en opbrengsten en de winst of het verlies van de onderneming. Een liquiditeitenoverzicht het vervolg van de liquide middelen. En als je echt rekening bedoeld heb je het over de bankrekening of rekeningen.
ronron1212
10 jaar geleden
In de resultatenrekening staan de kosten en opbrengsten van dat jaar. Dit zijn alleen de opbrengsten en kosten die op dat jaar van toepassing zijn, onafhankelijk van wanneer je ze factureert. Dus als je in december 2012 een dienst verleend, maar pas in januari 2013 factureert dan hoort deze nog in 2012.
De liquiditeitenrekening is niet direct een term die ik herken. Het is of een liquiditeitenoverzichten of de liquide middelen/liquiditeiten op de balans. In het eerste geval (het overzicht) is het een overzicht van je werkelijke inkomsten en uitgaven. Hiermee wordt het verschil tussen de liquide middelen (bankrekeningen, kas ed) op 1 januari en die van 31 december verklaard. Simpelweg door aan te geven hoeveel er is betaald aan rekeningen, investeringen, rente ed. En hoeveel er is betaald door je afnemers, hoeveel rente er is ontvangen ed. Dit is dus de werkelijke kasstroom en gelijk aan hetgeen dat op je bankrekening en in je kas gebeurd. Want de beginsaldi van alle bankrekeningen en kas zijn gelijk aan de stand liquide middelen per 1 januari. Idem voor de stand per 31 december.
De liquide middelen zijn je banktegoeden en hetgeen je in kas hebt.