Een uitkering hangt van een aantal zaken af:

- woon je nog thuis, woon je samen of woon je alleen
- heb je ooit gewerkt (voor WW aanvragen ben je waarschijnlijk te laat want dat moet snel na ontslag gedaan worden)
- je leeftijd
- heb je hiernaast nog kinderen

In veel gevallen kun je een bijstanduitkering aanvragen. Daarnaast heb je als je in een sociale huurwoning woont vaak huurtoeslag en bij de belastingdienst de in de volksmond genoemde "aanrechttoeslag" (officieel: algemene heffingskorting).

Dus kun je een uitkering aanvragen? Aanvragen kan altijd maar ligt aan je exacte situatie wat voor soort uitkering.