Mijn partner en ik sparen samen één bedrag van €1000 per maand, hoe moeten wij aantonen wie welk deel gespaard heeft bij de belastingaangifte?

Er gaat dus één bedrag van €1000 per maand van onze gezamenlijke betaalrekening naar een spaarrekening.
Er is dus geen verdeling van bijvoorbeeld €500 van persoon A en €500 van persoon B.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is bij jullie geen belastingprobleem. Gesteld dat jullie beide boven de vermogensvrijstelling uitkomen wordt de gezamenlijke spaarrekening die voor het totaal gespaarde bedrag in beide VIA's (Voor Ingevulde Aangiften) voor zal komen als volgt in jullie afzonderlijke aangiften opgenomen:

Jullie bepalen de verdeling bijvoorbeeld 70 – 30.
Als het totaalbedrag van de spaarrekening bijvoorbeeld € 50.000 is, geeft de ene partner € 35.000 aan in de aangifte en de andere partner € 15.000.
Maar het kan ook € 30.000 en € 20.000 zijn. As het totaalbedrag maar € 550.000 is.

Er zullen geen vragen van de Belastingdienst komen. Maar als ze komen hoeven echt geen ingewikkelde toeren uitgehaald te worden als het tonen van bankafschriften e.d. Het totaal opgegeven spaarbedrag van de gezamenlijke rekening is immers € 50.000, conform de werkelijkheid. Hoe jullie dat verdelen is voor de Belastingdienst niet interessant. Als het totaal dus maar € 50.000 is.

Ook de gezamenlijke betaalrekening kan soortgelijk onderling 'verdeeld' worden. Dat hoeft niet met dezelfde verdeelsleute als de spaarrekening te zijn. Als het totaalsaldo van de gezamenlijke betaalrekening maar weer klopt.

Als jullie fiscaal partners van elkaar zouden worden bijvoorbeeld door een notarieel samenlevingscontract af te sluiten is het helemaal simpel:
Voor Box 3 kan in de gezamenlijke aangifte de verdeling worden gemaakt. Die hoeft niet conform de werkelijkheid te zijn. Meestal maakt de verdeling wat belasting betalen betreft niets uit. In een aantal gevallen wel. Bijvoorbeeld als 1 partner door verdeling € 45 belasting moet betalen. Die € 45 wordt op nihil gesteld. Belastingwinst: € 45. Of als bij AOW-ers door 'slimme' verdeling van het vermogen een (extra) ouderentoeslag van ruim € 1032 i.p.v. € 150 (jaar 2013) gerealiseerd kan worden. Belastingwinst: € 882
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank u wel voor het uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (3)

Als je partners bent worden jullie inkomens bij elkaar geteld, en hoeft er niets verdeeld te worden.
Wat jullie sparen is ook niet interessant voor de belasting. Alleen jullie vermogen. Dat wordt ook bij elkaar geteld.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We zijn (nog) geen fiscale partners, en het vermogen ligt boven de grens, dus er moet wel belasting worden betaald.
wanneer het goed terug te vinden is in de afschriften dan kan je als je gecontroleerd word deze meenemen en daarbij aantonen dat jullie dit zo hebben geregeld.
ook handig om dit via een notaris te laten bekijken voor die tijd dat het een "vaste afspraak" is. dan zit er een stempel van de notaris op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Ja hoor, we laten de notaris voor zo iets simpels opdraven.
Het regelen van het vermogen (spaargeld) zou wel in combinatie met het afsluiten van een notarieel samenlevingscontract geregeld kunnen worden.
Jullie geven ieder in ieders aangifte aan hoeveel spaargeld ieder heeft. Dat heb je zelf berekend.
Over het deel per 1 januari boven ieders vrijstelling betaalt ieder € 12 per € 1000.