ben ik verplicht om mijn klein pensioen in een keer uit te laten keren?

Ik heb bij twee pensioenfondsen vanuit mijn jeugd een klein pensioen opgebouwd. Een van die fondsen zegt dat ik verplicht ben dat in een keer uit te laten betalen. het komt neer op zo'n 14 jaar, zonder inflatiecorrectie en rente. Moet ik daar genoegen mee nemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Ivana
10 jaar geleden
Als het beneden een bepaald bedrag is kan dat geëist worden. Ik zat met hetzelfde.

Antwoorden (2)

Als iemand ná 1 januari 2007 ‘slaper’ is geworden, kan het pensioenfonds besluiten om het kleine pensioen af te kopen zonder dat je er bezwaar tegen kunt maken. Ook dan kan het pas 2 jaar nadat je ‘slaper’ geworden bent. Deze periode is bedoeld om je de kans te geven waardeoverdracht aan te vragen. Het is dan ook in bijna alle gevallen verstandiger om waardeoverdracht aan te vragen dan te wachten tot je pensioen met een éénmalig bedrag wordt afgekocht. Bij u heeft kennelijk geen waardeoverdracht plaatsgevonden. Er zal dan tegen de afkoop van het kleine pensioen geen bezwaar mogelijk zijn.

In bijgaande link is te lezen wanneer het pensioenfonds iemand kan verplichten tot afkoop van het kleine pensioen: http://www.123geldzaken.nl/klein-pensioen-afkopen-verstandig-of-niet-2013/

N.B: als u huurtoeslag heeft let u er dan op dat u de Belastingdienst kunt verzoeken om dit eenmalige afgekochte pensioen buiten beschouwing te laten voor de huurtoeslag.

N.B: het moment van uitbetalen telt. U kunt het pensioenfonds verzoeken om het bedrag in het jaar volgend op de pensioenleeftijd uit te laten keren. U betaalt mogelijk dan minder belasting over de uitbetaling (in schijf 1 en 2 hoeft u geen AOW-premie te betalen) Of u vertraagt de uitbetaling zo lang mogelijk door niet of veel later op het pensioenbericht te reageren.

Lees ook: http://www.pensioenfondspgb.nl/Uitgeverijbedrijf/Pensioenregeling/meest_gestelde_vragen/Paginas/Vraag-en-antwoord-pensioenafkoop.aspx
fisbel
10 jaar geleden
Dat kun je inderdaad verplicht zijn, als het gaat om een zog. 'klein pensioen'. Dat is een pensioen dat maximaal € 451,22 (2013) per jaar vanaf de pensioengerechtigde leeftijd uit gaat keren.

Er zijn enkele situaties waarin je hiermee zelf akkoord moet gaan.

In alle gevallen ligt het initiatief voor afkoop bij de pensioenuitvoerder.
Computoon