Kun je verplicht worden een contract van telefoon door te betalen als eigenaar hiervan is overleden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Een tijdje geleden was een soortgelijke situatie bij het programma Kanniewaarzijn. Van wat ik van toen onthouden heb: Een contract kan horen tot een schuld die je als erfgenaam over neemt.
Maar: de meeste bedrijven hebben in hun algemene voorwaarden staan dat bij overlijden het contract ontbonden wordt. Wel zo gepast. In de zaak van Kanniewaarzijn heeft de vara toen contact opgenomen met het bedrijf en toen kon (Natuurlijk!) het wel opeens op gepaste wijze ontbonden worden.

Ik weet niet om welk bedrijf het in uw geval gaat, maar ik zou om te beginnen de algemene voorwaarden goed doorlezen, kijken of er toevallig iets over overlijden is vermeld (in dat geval is het wel zo makkelijk, dan kan u hen daarop wijzen), of anders het bedrijf opbellen en vertellen dat er in Kanniewaarzijn ook een dergelijke zaak wel netjes opgelost is.. en dat u daarom ook misschien wel op het idee zou kunnen komen om zo'n programma in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat je bedoelt: als de contractant (dus niet: de eigenaar) is overleden. In beginsel kun je niet verplicht worden het contract door te betalen. De telefoonmaatschappij kan het contract natuurlijk wel opzeggen, of weigeren het contract op iemand anders naam te zetten zolang de openstaande nota's niet worden voldaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, tenzij het specifiek in de voorwaarden staat. Zelfs bij achterstallige rekeningen is het de vraag of dat nog betaald moet worden. Dit in overleg met de provider.
Contract is in de meeste gevallen na overlijden van de contractant ontbonden.
Ik praat uit eigen ervaringen.