Waarom zitten grote beleggingsadviesbureau's er zo vaak naast?

Als je bijvoorbeeld kijkt naar beleggingsadviezen van grote beleggersadviseurs en banken dan zie ik soms torenhoge adviezen staan of juist adviezen welke heel erg laag zijn. Deze adviezen verschillen soms ook heel erg van elkaar.

Zie hier een voorbeeld:
http://beursgorilla.nl/fonds-informatie.asp?naam=ING+Groep&cat=adviezen&symbol=&instrumentcode=955000424&subcat=7

(of anders: beursgorilla.nl ->koersen -> kies een aandeel -> tabje adviezen)

Waarom zijn die adviezen zo groot of juist zo klein terwijl deze bijna nooit (niet na een maand, of 6 maanden of zelfs een jaar..) uitkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat beleggen hetzelfde is als gokken. Je kan de beurs niet voorspellen, omdat bedrijven van dag tot dag veranderen en beslissingen maken.

Het verschil in waardering zit in de vooruitzichten van de adviseur. De ene adviseur ziet de toekomst van een bedrijf rooskleuriger dan de ander en ook de berekeningen die adviseurs maken kunnen verschillen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is in de jaren '90 een wedstrijd geweest tussen beursanalisten en bonobo's (weekblad HUMO).
De bonobo's gokten door papiertjes te trekken met aandelen vermeld van bedrijven; de beursanalisten maakten grote analyses.
Resultaat: de bonobo's haalden een winst van 18,6 % en de beursanalisten van 3,2 %.
Dus zoals Wavaria schrijft: beleggen op de beurs = gokken.