Dat mag een bank en dat doen banken ook onderling.
ronron1212
10 jaar geleden
Kredietovereenkomsten mogen door banken verkocht en gekocht worden. Vaak gaat het dan om kredieten waarvan de verkopende bank vermoedt dat deze niet geheel terugbetaald zullen worden vanwege problemen bij de leners. Dat heten dan 'slechte kredieten'.
De kopende partij koopt zo'n lening op tegen een fractie van de 'rest'waarde van de lening. Bijvoorbeeld een doorlopend krediet van 50.000 euro waar 15.000 euro op is afgelost. De restwaarde is dan 35.000 euro excl. nog te incasseren rente.
De bank verkoopt deze lening aan een speculatieve bank die er bijv. 10.000 euro voor betaald.

De verkopende bank schrijft het verlies van de hoofdsom af maar heeft al wel de al ontvangen rente termijnen uit de looptijd tot dan toe van het krediet opgestreken.
Dat kan dan het verlies relatief klein maken of zelfs een kleine winst geven.
De lening is dan geen zorg meer van de bank en het risico gaat over op de nieuwe eigenaar.

De nieuwe eigenaar speculeert erop dat de klant de lening wel geheel af zal betalen zonder problemen. In dat geval verdient de nieuwe eigenaar 25.000 euro plus de rente die nog uit de overeenkomst zal komen.

De nieuwe eigenaar mag alleen niet de eerder overeengekomen voorwaarden met de klant veranderen of andere rentestaffels hanteren. Alles moet voor de klant gewoon hetzelfde blijven.

Kortom, dit gebeurd met hypotheken, persoonlijke leningen en andere soorten van kredieten. Maar ook in de verzekeringswereld worden dit soort leningen gekocht en worden verzekeringen bij elkaar ondergebracht of gesplitst over meerdere maatschappijen om het risico te dempen.