Mag de partner van een alimentatieplichtige mee in berekening kinderalimentatie?

Ik ben gescheiden,en inmiddels weer hertrouwt
Mijn 2 kinderen wonen bij mijn exvrouw.
Zij is inmiddels ook hertrouwt
En ze hebben een bovenmodaal inkomen.

Ik ben sinds kort in de WW,en mijn huidige vrouw heeft een normaal inkomen.

Ik lees verschillende berichten op internet over de berekening van de kinderalimentatie.
Neemt de rechter het inkomen van mijn huidige vrouw mee in mijn draagkracht?
Het is absoluut niet duidelijk.
Vooral omdat 1april 2013 de regels zijn verandert.
Mijn advocaat kan daar ook geen duidelijkheid in geven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, de rechter neemt jou partner zijn inkomen mee in de berekening naar jou draagkracht.
Art 1:404 lid 1, 2 BW jo Art:1:395 BW
Hierin staat dat ouders verplicht zijn naar draagkracht hun kinderen te verzorgen enz. Lid 2 van 404 zegt dat er een gelijke verplichting voor de stiefouder in geval van art. 395 geldt. In art. 395 staat dat een stiefouder alleen verplicht gedurende zijn huwelijk levensonderhoudt te verstrekken aan de tot zijn gezin behorende minderjarige kinderen van zijn echtgenoot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe het werkt als je ex-vrouw en haar nieuwe partner een boven modaal inkomen hebben. Ik vermoed dat dit niet terzake is voor het betalen van jou allimentatie. Ik weet alleen het bovengenoemde dat de rechter wel kijkt naar uw partner zijn inkomen en neemt deze mee in zijn berekening naar draagkracht.
Artikel 1:397 lid 1 BW zegt wel dat er gekeken wordt naar de behoefte en draagkracht. Dus als uw exvrouw weinig tot geen behoefte heeft aan allimentatie dan wordt hiermee rekening gehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet wel dat mijn huidige vrouw geen stiefouder is volgens de wet.
Want de kinderen zijn om het weekend bij mij.
Dus geen onderdeel van ons gezin. Ze hebben dus wel een stiefvader bij mijn ex.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je dat 100 % zeker ? want wat maakt iemand een stiefouder volgens de wet? Na mijn weten heb je a-b en die hebben kind c, a en b scheiden en a krijgt d als vrouw en b krijgt e als man. dan zijn d en e als het goed is stiefouders. Ik zal een poging doen, en een blik werpen in mijn wetboek opzoek naar de definitie stiefouder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer is een stiefouder onderhoudsplichtig? Een stiefouder is iemand die met de biologische vader of moeder is gehuwd of een geregistreerd partnerschap is aangegaan. Echter, niet elke stiefouder is onderhoudsplichtig. Alleen voor een stiefkind dat onderdeel uitmaakt van zijn of haar gezin, geldt deze verplichting. Heeft een biologische ouder slechts een omgangsregeling met het kind, dan is de stiefouder dus niet onderhoudsplichtig. De meeste kinderen gaan na het uiteenvallen van het huwelijk van hun ouders bij hun moeder wonen. In de praktijk betekent dit dus dat er veel meer stiefvaders dan stiefmoeders onderhoudsplichtig zijn voor hun stiefkinderen. Als de stiefvader zelf ook nog kinderen heeft, kan de (financiële) druk groot worden. http://www.gmw.nl/gmw-advocaten-weblog/stiefouder-ook-onderhoudsplichtig.html misschien heeeft u hier iets aan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vergeet bovengenoemde reactie. gedateerd 2011.
ik heb te snel geoordeeld mijn fout.