Kan ik nu over een maand opzeggen?

Ik wil vanaf volgende maand opzeggen, nu krijg ik onderstaande e-mail. Ik ben inmiddels al bijna 2 jaar lid en ik zie er geen nut meer van in. Inmiddels is er weer geld van mijn bankrekening afgeschreven. Kan ik hier onderuit?

Deelname aan .... wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en telkens voor een periode van 12 maanden verlengd. De eerste datum waarop een pakket zal worden verlengd wordt deelnemers na inschrijving schriftelijk of per email verstrekt. De jaarlijkse bijdragen staan vermeld op de website van ......Een wijziging van prijs wordt deelnemers ruim voor de verlengingsdatum schriftelijk of per email meegedeeld.
Opzeggen kan uitsluitend schriftelijk of per email of via ons opzeggingsformulier gebeuren. De opzegtermijn is tenminste 3 weken voor de verlengingsdatum. Een opzegging wordt altijd schriftelijk of per email bevestigd. Indien u geen bevestiging ontvangt dient u ter controle van uw uitschrijving contact met ..... op te nemen. Te laat ontvangen opzeggingen kunnen helaas niet met terugwerkende kracht in behandeling worden genomen.

Deelnemers gaan bij aanmelding akkoord met de spelregels van ..... De betaling van de jaarlijkse bijdragen kan naar keuze geschieden door:

Het aangetekend versturen van contanten bij inschrijving en/of tenminste 3 weken voor de jaarlijkse verlenging. Als geen contanten worden gestuurd dan UITSLUITEND door:
Incassering van giro- of bankrekening waarvoor bij inschrijving een onherroepelijke machtiging wordt verstrekt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Waarom zo geheimzinnig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht laat ik netjes zijn en de naam van het bedrijf verwijderen. Niks geheimzinnigs aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nederland? Belgie? Loterij? Stichting?

Antwoorden (3)

Zoals je schrijft bijna twee jaar lid. Dan kan je dus aan het einde van dat tweede jaar opzeggen, uiterlijk drie weken vóór het verstrijken van de vervaldatum. Het mag natuurlijk ook langer vóór de verstrijk-datum. Je zult wel dat tweede jaar nog vol moeten maken.
jc54
10 jaar geleden
Antwoord is niet rechtstreeks te geven. Als het gaat om een abonnement op een krant of tijdschrift of om het lidmaatschap van een vereniging (ANWB bijv.) gelden andere regels dan voor (ik noem maar wat) een sportschoolabonnement. Dit is uit de vraag niet af te leiden.

Omdat dit niet duidelijk is even de algemene regel:
- gedurende de eerste contractperiode kun je niet opzeggen. Mag dat wel van de leverancier dan kunnen er kosten aan zijn verbonden. Die eerste contractsperiode is normaal een jaar maar kan in bijzondere gevallen twee jaar zijn (gebeurt bijv. bij telecomproviders van wie je een gratis telefoon krijgt).
- na verloop van die eerste contractsperiode kun je als consument een stilzwijgend verlengd contract op ieder moment kosteloos opzeggen, met een maand opzegtermijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je spreekt van 'deelname'. Dat zou kunnen wijzen op een vereniging (nogmaals, het is mij niet duidelijk uit de vraag). Verenigingen mogen hun eigen regels blijven voeren, dus bijv. ook inclusief verlenging met een jaar. Daar geldt de Wet Van Dam niet voor.
Computoon
10 jaar geleden
Zolang het geen lidmaatschap van een vereniging is kun je na de eerste periode per maand opzeggen (sinds 2011 Wet van Dam )dus alle abbonementen ,ook van een sportschool zijn per maand opzegbaar en kunnen niet meer stilzwijgend voor een jaar verlengd worden ,Sportschiolen zoals onder andere Fit for Free en Basic Fit willen nog als eens moeilijk doen en zeggen dat je langer lid moet blijven maar verwijzen naar de bovenstaande wet is dan van voordeel .
Dus schriftelijk bij voorkeur aangetekent opzeggen met verwijzing naar de wet Van Dam