Als handelsgeest in een wereld van vraag en aanbod de kans krijgt, dan ontstaat de business doorgaans als vanzelf.
In het geval van banken (of de verre voorlopers daarvan) was er enerzijds gebrek of overschot aan geld en anderzijds een handige jongen die beide partijen wel van dienst kon zijn. Tegen een redelijke vergoeding natuurlijk. Bij vlagen ook onredelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Er bestonden al banken voordat er munten waren. De eerste primitieve banken ontstonden in het oude Mesopotamië, waar de koninklijke paleizen en tempels een veilige plaats boden voor het bewaren van graan en andere grondstoffen en basisproducten. Ontvangstbevestigingen van ingebrachte voorraden konden overgedragen worden aan derden om schulden te betalen of voorraden over te hevelen naar de ‘rekening’ van anderen.
Amadea
10 jaar geleden
Wie zegt dat de vraag over geldbanken gaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zandbanken bedoelt, dan zeg je zandbanken en een vraag over het ontstaan van zitmeubilair leek me ook minder waarschijnlijk.
Maar om jouw vraag te beantwoorden: niemand.
In zekere zin verhuurt een bank geld! kwestie van vraag en aanbod dus.