Kan ik stichting oprichten om geld in zamelen voor iemand die het moeilijk heeft te helpen?

Gaat over iemand die lichamelijke aan doening heeft, en als gevolg hier door redelijk schuld heeft. Ik wil met deze stichting van deze schuld af helpen en helpen aan bepaalde voorzieningen die hem het leven makkelijker maken. is dit slim om in stichting onder te brengen. En hoe zit dit met belastingen etc etc .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Hoop je dan dat mensen geld gaan schenken aan die stichting?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja weet ik zeker

Het beste antwoord

deze vraag is niet eenvoudig en mogelijk met financiële risicos
er zal geen probleem zijn als de stichtingen aangemerkt wordt als een algemeen nut beogende instellling ANBI
de doelstelling van de stichting moet algemeen nut beogen Wanneer het alleen voor ondersteuning 1 persoon is zal het nooit als ANBI worden aangemerkt

is de stichting geen ANBI, dan is het een afgezonderd particulier vermogen. het kapitaal van de stichting wordt dan toegerekend aan de insteller/ oprichter van de stichting
dat geeft dan problemen voor BOX 3 inkomstenbelasting en bij uitkering met schenkbelasting

wel is het mogelijk dat de stichting geen vermogen krijgt, maar alleen als tussenpersoon zit tussen de geldgevers en de benodigde persoon
advies laat u goed informeren door een notaris
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus is mogelijk verstandiger het doel wat breeder te maken ........