Ik heb een paar vragen; Ik heb een eenmanszaak en studeer nu ook voor mijn MBA..?

Welke kosten kan ik aftrekker van mijn resultaat en voor welke kosten kan ik de btw terugvragen?

Ik gebruik ook mijn eigen auto voor mijn bedrijf. Ik ben ingeschreven bij de kvk sinds july maar ben alleen nu begonnen met het maken van ritadministratie. Wat moet ik doen? Welke kosten mag ik wel aftrekken van mijn winst? Parkeerkosten, Onderhoud, benzine..?

Laatste vraag is - mag ik autokosten die ik gemaakt heb voor mijn studie ook aftrekken van mijn winst of die zijn gewoon prive autokosten?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Beste,

Mits u een opleiding volgt voor uw bedrijf, nieuwe ontwikkelingen of het op peil houden van uw kennis, zijn de kosten aftrekbaar. De belangrijkste beperking is dat de kosten maar voor 73,5% aftrekbaar zijn. Wanneer u de eigen auto gebruikt voor de bedrijfsvoering, ligt het er ook aan of u de auto zelf prive gebruikt.
http://www.eindelijkeigenbaas.nl/interessanteinfo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles wat u ten koste van uw bedrijf maakt, gaat mee in de winst en verlies van uw bedrijf. Het moet wel aantoonbaar zijn en op naam van uw bedrijf.
Voor de auto kunt u de auto op de zaak zetten. Wanneer u meer dan 500 kilometer rijdt dan is een ritten administratie niet nodig naar is er wel 20 of 24% bijtelling.
Als studie betrekking heeft op uw zakelijke activiteiten mag je alle kosten die daarop betrekking hebben als kosten aftrekken.
Suc6 er mee.