Mag de gemeente mij zonder toezegging tot uitkering verplichten tot arbeid?

Lang verhaal kort: Ik heb (tot mijn schaamte) een bijstandsuitkering aan moeten vragen. Voordat ook maar toegezegd is dat ik deze ga krijgen moet ik in het kader van re-integratie 36 uur in de week wieltjes monteren tussen de taakstraffers en geestelijk gehandicapten op de sociale werkplaats. Na dit re-integratieproces zou ik in het kader van tegenprestatie door moeten gaan met hetzelfde werk. Mag ik hiertoe verplicht worden zonder enige toezegging tot uitkering door de gemeente?

Ik weet dat een uitkering ingaat op het moment van aanvraag, maar mocht de aanvraag afgewezen worden na de wettelijke maximum van 8 weken dan heb ik 8 weken lang gratis arbeid geleverd aan de gemeente. Tijd die ik ook had kunnen besteden aan solliciteren, zoeken naar werk, of zelfs vrijwilligerswerk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Solliciteren moet je even goed naast je vervangende werk. De gemeente mag dit .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk ook op de sociale werkplaats en ben niet geestelijk gehandicapt en heb ook geen taakstraf. Er zijn veel mensen op de sociale werkplaats, die niets mankeren, of een lichamelijke beperking hebben, of net als jij op een uitkering wachten, of er 1 hebben. Ik vind dat je er respectloos over praat. Jij hoort ook bij deze groep. Ik ben blij dat ik weer kan werken, dat ik hier mag werken, je moet je schamen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat mogen ze doen en ze doen dit juist om mensen zo snel mogelijk aan het werk te krijgen zodat er niet lang van een uitkering genoten kan worden.

Antwoorden (1)

Bij een bijstandsuitkering mag de gemeente van jouw vragen om vervangend werk te accepteren. Als je weigert, kan je gekort worden op je uitkering. Naast het werk geldt er inderdaad een sollicitatieplicht. Je kunt aan de gemeente vragen om minder te werken om te kunnen solliciteren of dat de gemeente ander werk voor jouw probeert te zoeken.

Je krijgt voor het werk uiteraard wél betaald, al zal dat waarschijnlijk tegen het minimum loon zijn. Dit loon zal worden afgetrokken van je bijstandsuitkering.